פגיעה קוגניטיבית עלולה לסכן את המטופלים הסיעודיים אפילו בביתם שלהם. | iSavta
התאמת הבית לחולי דמנציה ואלצהיימר
banner-img

ביטוח רפואי למטפלים זרים במחירים הנמוכים בארץ

שיתוף פעולה ייחודי המאפשר לכם לקבל את השירות המהיר והאיכותי ביותר, המחירים הנמוכים ביותר, בכל רחבי הארץ

קשישים הסובלים מדמנציה ואלצהיימר נמצאים בדרגת סיכון גבוהה במיוחד לפגיעה עצמית שלא במודע בביתם ולעתים אפילו מבלי להרגיש או לזכור דבר – החל מן המטבח (כוויות, חתכים או השארת גז פתוח), דרך המקלחת (החלקה, כוויות ממים רותחים) ועד לסלון וחדר השינה. במאמר זה נסקור מס' בעיות הנפוצות בקרב חולי דמנציה ואלצהיימר והדרכים למניעתם.

 

רקע

דמנציה ואלצהיימר הן מחלות הפוגעות ביכולת הקוגנטיבית של האדם. הדמנציה והאלצהיימר פוגעות בזיכרון האדם (בדגש על זיכרון בטווח קצר), בהתמצאותו במרחב, בכושר השיפוט וביכולת הוורבלית. התופעות הנ"ל מעמידות את הקשיש הלוקה בדמנציה או אלצהיימר בסכנת פגיעה עצמית תמידית – מה שמצריך גם השגחה ומעקב תמידיים וגם התאמת הסביבה בה הוא חי למצבו על מנת להקל על תפקודו ולצמצם במידת האפשר את הסכנה בפגיעה עצמית.

 

התאמת המטבח

התאמת המטבח צריכה לענות על 2 בעיות נפוצות בקרב חולי דמנציה ואלצהיימר – האחת היא בעיית הבטיחות (המטבח כולל חפצים חדים ומסוכנים) והשנייה היא בעיית החולים השוכחים לאכול ולשתות (מצב העלול להוביל להתייבשות ועוד).

בטיחות – יש להרחיק כלים חדים כדוגמת סכינים ולהתקין אמצעי בטיחות כדוגמת גלאי עשן וגז. במקרים בהם נראה כי הסכנה לבטיחותו של הקשיש גדולה יש לדאוג לו לסיוע ע"מ שלא יבשל לבדו.

אכילה – כדאי לארגן את המזון במקרר ובארונות בצורה מסודרת ומסומנת על פי ארוחות, כך שדי יהיה במבט אחד ע"מ לדעת האם הקשיש אכל או לא.

 

התאמת המקלחת

הירידה הקוגנטיבית אצל חולי אלצהיימר ודמנציה באה לידי ביטוי גם בפגיעה בקאורדינציה וביכולת לזהות ולהתמודד עם מכשולים – מה שמגביר את סכנת ההחלקה והנפילה במקלחת.

מומלץ מאוד להתקין מאחזים בנקודות שונות המותאמות לגובה הקשיש, להניח שטיחי גומי המיועדים למניעת החלקות, לעבור לסבון נוזלי במקום סבון מוצק ולהתקין דלתות הנפתחות כלפי חוץ ולא כלפי פנים. כמו כן מומלץ בחום שלא להתקלח באמבטיה אלא במקלחון בלבד.

 

התאמה כללית של הדירה

הדבר החשוב ביותר הוא להסיר מכשולים אפשריים העלולים לגרום לנפילה או לפגיעה של הקשיש – בדגש על המעברים. יש להשאיר את כל המעברים בדירת הקשיש פנויים לחלוטין מרהיטים ושטיחונים, לא להשאיר חוטי חשמל גלויים אלא להצמידם לקירות הבית, התקינו אפשרויות נעילה על חלונות ודלתות הבית ונעלו במקום בטוח חומרי ניקוי למיניהם. כמו כן חשוב מאוד להקפיד לשמור את תרופותיו של הקשיש במקום בטוח מהישג ידו.

 

לסיום

מעבר לבטיחות חשוב לזכור כי הירידה הקוגנטיבית של חולי האלצהיימר והדמנציה הופכת עבורם גם פעולות יומיומיות פשוטות למסובכות – וניתן להקל עליהם באמצעות פעולות פשוטות: מעבר לביגוד נטול כפתורים ורוכסנים, חיתוך המזון עבור החולה וכדומה. חשוב מאוד להכין כרטיס זיהוי הכולל את פרטי הקשיש ופרטי התקשרות לעת חירום אשר יהיו על הקשיש בכל עת למקרים של שוטטות. לא פחות חשוב – היו קשובים וסובלניים לצרכיו ורצונותיו של הקשיש וגלו הבנה ורגישות  למצבו המורכב. חשוב לשתף מאמר זה עם המטפלות הסיעודיות והמטפלים הסיעודיים, כדי שיבינו את הבעיות האפשריות ויכירו את דרכי הפתרון המתאימות

שיתוף

קרא עוד אודות טיפול בקשישים

סיוע למטופלים במצב סיעודי בעת המלחמה

טיפול בקשישים

סיוע למטופלים במצב סיעודי בעת המלחמה

קראו עוד
משרות פתוחות באייסבתא - הצטרפו לצוות שלנו!

טיפול בקשישים

משרות פתוחות באייסבתא - הצטרפו לצוות שלנו!

קראו עוד
המדריך לחסכון בהוצאות טיפול סיעודי של בן משפחה

טיפול בקשישים

המדריך לחסכון בהוצאות טיפול סיעודי של בן משפחה

קראו עוד
⁨מטופלים מבוגרים ומטפלים סיעודיים - התמודדות עם נגיף הקורונה⁩

טיפול בקשישים

⁨מטופלים מבוגרים ומטפלים סיעודיים - התמודדות עם נגיף הקורונה⁩

קראו עוד

קבלו את הניוזלטר של הסבתא

השארו בקשר!