סכנות צום יום הכיפורים בגיל השלישי | iSavta
צום יום כיפור בגיל השלישי
banner-img

ביטוח רפואי למטפלים זרים במחירים הנמוכים בארץ

שיתוף פעולה ייחודי המאפשר לכם לקבל את השירות המהיר והאיכותי ביותר, המחירים הנמוכים ביותר, בכל רחבי הארץ

יום הכיפורים נחשב ליום הקדוש ביותר בדת היהודית וליום שבו עדיין מרבית האוכלוסייה היהודית בישראל מקפידה לצום בו. רבים מאמינים שהצום 'בריא' לא רק לנפש אלא גם לגוף – הזדמנות לנקות את הגוף מכל מיני רעלים למיניהם אשר אנו מכניסים לגופנו בכל יום ויום. באופן לא מפתיע דווקא בקרב בני הגיל השלישי יום הכיפורים נחשב ליום חשוב במיוחד – אך דווקא בקרב בני הגיל השלישי, אשר רבים מהם נוטלים תרופות רבות, יש לשנות משנה זהירות בטרם מחליטים לצום.

 

האם הצום באמת בריא לגוף

בקרב הציבור הרחב רווחת הדעה כי הצום משפיע בצורה חיובית על הגוף – הצום מונע את כניסתם של רעלים שונים הנמצאים במוצרי המזון המעובד ומנקה את החומרים המזיקים אשר נצטברו בגוף. בניגוד לדעה המקובלת, השאלה על תרומת הצום לבריאות הגוף נמצאת במחלוקת בקרב החוקרים. חלק מן החוקרים מצביעים על השפעות חיוביות שיש לצום על גוף האדם – כדוגמת מחקרים אשר מצביעים על כך שצום מפחית את הסיכון למחלות לב, ישנם מחקרים הסוברים כי בשל כמות החומרים המזיקים במזון מעובד גוף האדם אינו יכול להתמודד עם ניקוי פסולת התאים (advanced glycation end products) ועל כן צום יכול להוות פתרון יעיל להפחתת פסולת התאים. בניגוד לאמור לעיל ישנם חוקרים הסוברים כי אין לצום כל משמעות בניקוי הגוף מרעלים כיוון שהגוף כבר עושה זאת מדי יום (דרך הכבד, מעיים, כליות וכו'...). בסיכומו של דבר נראה דווקא כי ידם של אלו המצביעים על יתרונותיו של הצום לגוף האדם על העליונה ובכל מקרה, צום מבוקר לאדם בריא לבטח אינו גורם לנזקים.

 

סכנות הצום בגיל השלישי

השפעות הצום על גוף האדם משתנות לחלוטין כאשר מדובר באדם זקן הנוטל תרופות שונות – במקרים שכאלו הצום יכול לא רק שלא לתרום אלא אף לפגוע בבריאותו של הקשיש. הדבר קריטי שבעתיים כאשר מדובר בקשישים הנוטלים תרופות למחלות לב – כדוגמת תרופות לאי ספיקת לב ותרופות ללחץ דם. גם חולי סכרת נמצאים בקבוצת הסיכון לנזקים בריאותיים בעקבות צום. הציבו לכם כלל, לוודא עם הרופא המטפל ביקירכם האם מותר לו לצום ואם כן באלו תנאים – חשוב לזכור כי קשישים  לא מעטים יתעקשו לצום, אפילו שהדבר מסכן את בריאותם - אלא אם יקבלו הוראה חד משמעית מרופא. על כן נחזור ונדגיש כי חובה להתייעץ עם רופא בטרם תחילת הצום.

 

כיצד להתכונן לצום

במידה ויקירכם קיבל את אישור הרופא לצום הרי שעליו להתכונן כראוי על מנת לעבור את הצום בלי בעיות מיוחדות. בראש וראשונה יש להקפיד על שתייה מרובה של מים בטרם הצום – הדבר קריטי לתפקוד הגוף במהלך הצום (בדגש על ימים חמים).  אין להעמיס על הגוף מזון רב בסעודה המפסקת אלא לאכול ארוחה בריאה, העשירה בפחמימות מורכבות (כדוגמת אורז, תפוחי אדמה או פסטה) וחלבון (כדוגמת דגים) התורמים לתחושת שובע. מומלץ מאוד להפחית בימים שלפני הצום את צריכת הקפה ובכך להפחית את הסיכון לכאבי ראש וסחרחורות. יש להפחית ככל הניתן במלח ואף בחמוצים למיניהם אשר יכולים להגביר את תחושת הצמא.  מומלץ מאוד שלא לשתות טרם הצום משקאות מוגזים וממותקים.

במידה והמטופל נעזר במטפלת סיעודית, יש לתדרך את המטפלת בנוגע לצום ולסכנות האפשריות כדי שתוכל לפעול באופן מיידי במידה וחל שינוי לרעה במצבו הגופני של המטופל.


 

פתיחת הצום

הדבר החשוב ביותר בתום הצום הוא להעלות את רמת הסוכר בדם ולכן כדאי לפתוח את הצום בכוס תה חם ומתוק ועוגה ולאחר התאוששות הגוף ניתן לאכול כרגיל (אם גם בנקודה זו מומלץ לאכול ארוחה קלה ומשביעה).

צום קל וגמר חתימה טובה!

 

* יש להיוועץ ברופא המטפל בנוגע לצום, מאמר זה דן באופן כללי בנושא ואינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי

שיתוף

קרא עוד אודות טיפול בקשישים

סיוע למטופלים במצב סיעודי בעת המלחמה

טיפול בקשישים

סיוע למטופלים במצב סיעודי בעת המלחמה

קראו עוד
משרות פתוחות באייסבתא - הצטרפו לצוות שלנו!

טיפול בקשישים

משרות פתוחות באייסבתא - הצטרפו לצוות שלנו!

קראו עוד
המדריך לחסכון בהוצאות טיפול סיעודי של בן משפחה

טיפול בקשישים

המדריך לחסכון בהוצאות טיפול סיעודי של בן משפחה

קראו עוד
⁨מטופלים מבוגרים ומטפלים סיעודיים - התמודדות עם נגיף הקורונה⁩

טיפול בקשישים

⁨מטופלים מבוגרים ומטפלים סיעודיים - התמודדות עם נגיף הקורונה⁩

קראו עוד

קבלו את הניוזלטר של הסבתא

השארו בקשר!