דיליריום – תופעה שכיחה בקרב קשישים ומטופלים סיעודיים | iSavta
דיליריום – תופעה שכיחה בקרב קשישים ומטופלים סיעודיים, האם גם ההורה שלך סובל מזה?
banner-img

ביטוח רפואי למטפלים זרים במחירים הנמוכים בארץ

שיתוף פעולה ייחודי המאפשר לכם לקבל את השירות המהיר והאיכותי ביותר, המחירים הנמוכים ביותר, בכל רחבי הארץ

הדילריום היא תופעה שכיחה בקרב קשישים סיעודיים אשר מביא למצב בלבולי חריף הכולל ירידה קוגנטיבית ניכרת ושינויים ניכרים במצב ההכרה – הדילריום יכול להוביל לפגיעה קשה בקשיש ואף למותו. הדיליריום הוא זמני ולרוב ייארך מספר ימים בלבד אך כאמור הנזקים עלולים להיות קשים מאוד ואף קטלניים.

 

דילריום - רקע

 

המונח הנפוץ ביותר לתיאור תופעת הדילריום הוא "מצב בלבולי חריף". הלוקים בדליריום מאבדים את יכולת הריכוז ויכולת עיבוד המידע של המוח וזה מגיע לידי ביטוי על פי רוב בדיבור חסר נושא או הגיון מוסדר, לעתים קרובות יהיה גם קושי בדיבור עצמו, הם יסבלו משינויים חדים ברמת ההכרה והזיות ודלוזיות. הדילריום מתפתח במהירות רבה ונפוץ בעיקר בקרב קשישים המאושפזים בבתי חולים או בבתי אבות. אחת הבעיות המרכזיות בדילריום היא הבעייה באבחון נכון, התסמינים יכולים להתאים במקרים רבים לבעיות שונות (כדוגמת דמנציה) ולחוסר האבחון הנכון קיים קשר ישיר לאחוזי התמותה הגבוהים כתוצאה מדילריום.

 

גורמים לדליריום

 

הדילריום נפוץ בעיקר בקרב מאושפזים ובקרב חולים הנוטלים תרופות רבות, בדגש על תרופות פסיכו-אקטיביות, הדילריום יכול לנבוע כתוצאה מזיהום כלשהו, מתופעת לוואי של תרופה או תרופות מסויימות ואפילו כתוצאה מהפסקה של נטילת תרופה מסויימת. קבוצת הסיכון המרכזית היא קשישים המאושפזים בבית חולים או בבית אבות.

 

תסמינים מרכזיים

 

התסמינים המרכזיים של הדילריום כוללים הפרעות קשב וריכוז חריפות, בעיות זיכרון לטווח הקצר, תחושות בלבול וחוסר התמצאות המלווים לעתים בהזיות ובדלוזיות, שינויים חדים במצב הרוח, בעיות בדיבור – דיבור איטי או לא ברור.

 

חשיבות האבחון

 

חשוב לדעת, בדילריום אפשר לטפל! בניגוד לשטיון (דצמניה) בה מצבו של החולה יילך ויתדרדר עם הזמן הרי שבדילריום ניתן לאבחן את הגורם למחלה ולטפל בו. באמצעות אבחון קליני מבודדים את הגורם לדילריום ומעניקים לו טיפול ישיר. הטיפול עלול להאריך את משך הדילריום מה שמחייב מעקב והשגחה הדוקה על החולה , ע"מ למנוע תאונות ופגיעה עצמית עקב בלבול או הזיות אשר נגרמות מן הדילריום. חשוב מאוד לספק לחולה בדיליריום תמיכה נפשית, על מנת להפחית את הלחץ הרב בו הוא נמצא. חשוב מאוד שלא להפריע לו בעת השינה וליצור סביבה קבועה  ומבוקרת (למשל ללא תאורה או חשיכה קיצונית).

 

אם אתם מבחינים כי יקירכם מתחיל לפתח תסמינים של חוסר קשב ודיבור, של שינויי מצב רוח קיצוניים, של בלבול וכדו' – גשו בהקדם לקבלת סיוע רפואי. חשוב מאוד לוודא כי ליקירכם מבוצע אבחון מקיף ומלא על מנת לקבוע האם מדובר בדיליריום את הגורם שהוביל למצבו.  

 

* מאמר זה אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי. יש להוועץ ברופא בכל עניין רפואי *

שיתוף

קרא עוד אודות טיפול בקשישים

סיוע למטופלים במצב סיעודי בעת המלחמה

טיפול בקשישים

סיוע למטופלים במצב סיעודי בעת המלחמה

קראו עוד
משרות פתוחות באייסבתא - הצטרפו לצוות שלנו!

טיפול בקשישים

משרות פתוחות באייסבתא - הצטרפו לצוות שלנו!

קראו עוד
המדריך לחסכון בהוצאות טיפול סיעודי של בן משפחה

טיפול בקשישים

המדריך לחסכון בהוצאות טיפול סיעודי של בן משפחה

קראו עוד
⁨מטופלים מבוגרים ומטפלים סיעודיים - התמודדות עם נגיף הקורונה⁩

טיפול בקשישים

⁨מטופלים מבוגרים ומטפלים סיעודיים - התמודדות עם נגיף הקורונה⁩

קראו עוד

קבלו את הניוזלטר של הסבתא

השארו בקשר!