מידע על התנדבות עם קשישים באתר | iSavta
התנדבות עם קשישים
banner-img

הרשמת מטפלים בתאגיד ב-800 שח בלבד!

רק דרך iSavta - השירות ניתן בין רעננה בצפון לראשון לציון בדרום וכולל את ירושלים והסביבה

מצבם של בני ובנות הגיל השלישי בישראל איננו מזהיר, בלשון המעטה. מצבם הכלכלי של רבים מהם אינו טוב בשל העובדה שקצבת הזקנה והפנסיה אינן מספיקות כדי לכסות את כל הוצאותיהם באופן שיאפשר להם לשמור על רמת חיים סבירה. קשישים מסוימים נמצאים גם במצב פיזי ירוד ומתקשים או לא מסוגלים לבצע פעולות יומיומיות שגרתיות וחיוניות כמו הכנת אוכל, רחצה ועשיית צרכים. אולם קיימת דעה רווחת לפי הבעיה הקשה ביותר של קשישים היא הבדידות, משום שפעמים רבות הם מרוחקים מבני משפחותיהם (גיאוגרפית או רגשית) ונאלצים לבלות את שלהי חייהם כמעט לגמרי לבדם.

 

יתרונות ההתנדבות עם קשישים

 

המצב העדין הזה בו קשישים מבלים את רוב זמנם לבד, לעיתים בבריאות לקויה או ללא כסף לרכישת מוצרים בסיסיים כמו מזון ותרופות, מעודד ישראלים רבים לחפש דרכים לסייע להם. ארגונים, עמותות ומתנדבים פרטיים שואפים להתנדב עם קשישים בדרכים שונות ומגוונות: לאסוף עבורם מוצרי מזון בסיסיים או כסף לרכישתם, להגיע לביתם אחת לתקופה מסוימת ולסייע בבישול או בניקיון; והחשוב מכל: פשוט להיות שם איתם, לארח להם לחברה ולבלות איתם מעט זמן פנוי. 

 

התנדבות עם קשישים מאפשרת להם להתחזק בבריאותם ובנפשם, לחזק את ביטחונם העצמי, לשפר את הדימוי שלהם בעיני עצמם ובעיני הסובבים אותם, ובאופן כללי לשפר את איכות חייהם. בין אם תקראו להם אזרחים ותיקים, בני ובנות הגיל השלישי, גיל הזהב או פשוט קשישים – התנדבות איתם תועיל גם להם וגם לכם.

 

כדאי גם לדעת שיש דרכים רבות להתנדב עם קשישים, כך שכל מי שמעוניין לעשות טוב לבני או בנות הגיל השלישי יכול למצוא דרך לעשות כן באופן שיתאים לו. אספנו עבורכם כמה הצעות של מקומות להתנדבות עם קשישים, וכמובן שקיימות אפשרויות רבות אחרות.

 

התנדבות בארגונים גדולים ומוכרים

 

כשחושבים על התנדבות, לעיתים קרובות כבר צפים במחשבה שמות של ארגונים ועמותות שכבר עשו להם שם בפעילויות שזכו לסיקור תקשורתי נרחב לאורך השנים. אפשר להתנדב עם קשישים דרך אחד מן הארגונים הללו. למשל:

 

עמותת עזר מציון

אחת העמותות הגדולות, הוותיקות והידועות ביותר בישראל עוסקת בסיוע ותמיכה רפואיים לכל מי שנזקק לה, תחת הכותרת "בוחרים בחיים". כותרת זו מגלמת בתוכה את השאיפה הכנה לתת לכל מי שזקוק לכך הזדמנות לבחור בחיים, ובין היתר פועלת העמותה גם עם קשישים: מתנדבי העמותה מסייעת לקשישים עצמם במענה לצרכים יומיומיים, ליווי לסידורים וטיפולים רפואיים וכדומה; אולם המתנדבים לא עוצרים שם אלא מסייעים גם לבני משפחותיהם של הקשישים – בין אם בטיפול בילדים, בישול ארוחות וכו'; כמו כן קיימת אפשרות עבור המתנדבים לעבוד מביתם בסיוע טלפוני לקשישים, בישול מזון לחלוקה בני המשפחה ועוד.

 

יד שרה

אחד מארגוני המתנדבים הגדולים והמוכרים בישראל, אם לא הגדול והמוכר שבהם, מסייע לכמיליון איש ואישה מדי שנה. אפיקי הפעילות של הארגון רחבים: השאלת ציוד רפואי לטיפול ביתי, הסעות לאנשים המוגבלים בתנועתם, שיקומון לאנשים שעברו שבץ מוחי, מוקד מצוקה המאפשר להגיש סיוע או לקרוא לבן משפחה בלחיצת כפתור, משחקייה לילדים עם לקויות למידה ועוד. קיימת אפשרות להשתלב כמעט בכל אחד מאפיקי הפעילות של יד שרה, ובעוד הארגון לא עוסק באופן ספציפי בקשישים, הרי שיש גם לא מעט אפיקי פעילות הקשורים לאוכלוסיית הגיל השלישי. 

 

עמותת מטב

עמותה ותיקה ומוכרת הפועלת בתחומי הטיפול הסיעודי, סיוע וייעוץ לקשישים, עם סניפים בכל רחבי הארץ. העמותה פועלת בין היתר כדי להפיג את בדידותם של הקשישים, ולפיכך מפעילה מספר מערכי התנדבות שבהם אפשר להשתלב: "עכשיו זה הזמן", פרוייקט התנדבות עם ניצולי שואה; "סלב-סל" פרוייקט מורחב יותר של התנדבות עם ניצולי שואה הפועל בימים אלה בתל אביב ובערד (בשאיפה להרחיבו לערים נוספות); ופרוייקט "חברים לעת זקנה" המחבר בין קשישים, מתנדבים ובעלי חיים. 

 

 

ארגונים הפועלים הרחק מאור הזרקורים

 

לסיקור תקשורתי יש כוח והשפעה, אבל לעיתים דווקא ארגונים קטנים יותר מעדיפים להתמקד בפעילות ההתנדבותית ולא בכותרות בעיתונים. הנה כמה דוגמאות:

 

עמותת איש צדיק היה

עמותה הפועלת בעיקר למען חולים ונזקקים, אבל בין היתר שמה לה למטרה לגמול לסבים ולסבתות על כל מה שהם נתנו לנו לאורך השנים, באמצעות נתינת כל מה שאפשר על מנת להעלות חיוך על הפנים שלהם ולהנעים את זמנם. במסגרת ההתנדבות בעמותה נוסעים המתנדבים להתנדב עם קשישים בבתי אבות ברחבי הארץ, לבתים סיעודיים, למחלקות שונות בבתי חולים וכדומה. 

 

אגודת אשל

אגודה ותיקה שהוקמה בשיתוף עם ממשלת ישראל, אשר עוסקת בתכנון ופיתוח שירותים עבור בני ובנות הגיל השלישי בישראל ומשפחותיהם. בין היתר פועלת האגודה להקמת והפעלת בתי אבות ומרכזי יום לקשישים, יוזמת פרוייקטים בתחומי בריאות ותזונה, מפעילה מסגרות וחוגים מגוונים בתחומים כמו גינון, מוסיקה, טלוויזיה, תרבות ואמנות. האגודה מאפשרת בעיקר לסטודנטים להתנדב בבתי האבות ובמרכזי היום הקיימים בכל רחבי הארץ, בשעות הבוקר או לאורך כל היום. בתמורה, הסטודנטים מקבלים מלגת סיוע, הכרה בנקודות זכות ללימודיהם, וכמובן סיפוק אדיר מעצם ההתנדבות עם הקשישים.

 

ארגון כן לזקן

עמותה הפועלת לקידום זכויות הזקנים במדינת ישראל, אשר משמשת כנציב זכויות זקנים ופועלת לשמירה וקידום של זכויות זקנים בפן הציבורי, האישי והקהילתי. בין היתר מטפלת העמותה בנושאים כמו ניסיון להקטין את גובה תשלומי הארנונה הנגבים מאזרחים ותיקים; פעילות ציבורית להעלאת המודעות לקשיים שחווים קשישים בעידן הדיגיטלי בשימוש במכשירים כמו מחשבים או סמארטפונים; ביטול ההוראה לפיה הוועדה ההומניטרית של משרד הפנים אשר מטפלת באשרות לעובדים זרים הנמצאים בישראל למעלה מ-5 שנים תעסוק רק במטופלים סיעודיים מתחת גיל זקנה; המשך וחיזוק הרפורמה בסיעוד ועוד. 

 

ארגונים מקומיים

 

לפעמים כל מה שאדם עם שאיפה להתנדב צריך לעשות הוא לפקוח את העיניים ולהסתכל סביב. אז הוא עשוי לגלות שממש בעיר מגוריו קיימים מיזמים מקומיים שיכולים לעשות טוב למען קשישים ובכלל. למשל:

 

עמותת עמית

עמותה לרווחת האזרח הוותיק הממוקמת בנס ציונה ופועלת למען כלל האזרחים הוותיקים בעיר ובסביבתה באמצעות צוות מקצועי המפעיל מערך גדול של מתנדבים. העמותה מקדמת את האינטרסים של האזרחים הוותיקים, פועלת לרווחתם ולשיפור הדימוי הציבורי והקהילתי של אוכלוסיית הגיל השלישי, ומעודדת התנדבות לא רק כדי לשפר את איכות החיים של האזרחים המבוגרים אלא כדרך חיים של ממש. העמותה מפעילה קשת רחבה של פרוייקטים התנדבותיים שבהם כמעט כל מתנדב יכול למצוא נישה שקרובה לליבו: הפעלת חוגים במרכזי יום, כתיבה בירחון של גמלאי העיר, סיוע בהעברת תרופות וציוד לקשישים שמרותקים לבתיהם ועוד.

 

סיכום

 

אם לא יקרה שום דבר חריג, חלילה, כולנו נגיע ביום מן הימים לגיל מבוגר. כשזה יקרה, יתכן שנזדקק לטיפול סיעודי ויתכן שלא, אולי נמשיך לגור בבית בו גרנו כל חיינו ואולי נעבור לבית חם אחר עם בני ובנות גילנו; אולם בכל מקרה נרצה להיות בחברתם של אנשים אחרים ולא להישאר לבד. אם כך, בחלקם של המתנדבים למען הקשישים כיום נופלת זכות גדולה: לשמח, לעודד, להקל ולהפיג את הבדידות של אוכלוסיית הגיל השלישי.

 

יש דרכים רבות ושונות להתנדב עם קשישים. אפשר להגיע אליהם הביתה, לפגוש אותם במועדון או במרכז יום, ואפילו ניתן לעשות הרבה למענם גם מאחורי הקלעים. להלן הובאו מספר דוגמאות המנסות להציג את המגוון הרחב הקיים, אבל בסופו של דבר בעזרת מעט יצירתיות והרבה רצון טוב אפשר למצוא גם דרכים נוספים לעשות טוב למען הקשישים. אחרי הכל, יום אחד אולי נרצה שמישהו אחר יעשה טוב עבורנו. 

 

למידע נוסף בתחום ראו גם: מטפלות הזהב - מטפלות לקשישים

 

שיתוף

קרא עוד אודות טיפול בקשישים

סיוע למטופלים במצב סיעודי בעת המלחמה

טיפול בקשישים

סיוע למטופלים במצב סיעודי בעת המלחמה

קראו עוד
משרות פתוחות באייסבתא - הצטרפו לצוות שלנו!

טיפול בקשישים

משרות פתוחות באייסבתא - הצטרפו לצוות שלנו!

קראו עוד
המדריך לחסכון בהוצאות טיפול סיעודי של בן משפחה

טיפול בקשישים

המדריך לחסכון בהוצאות טיפול סיעודי של בן משפחה

קראו עוד
⁨מטופלים מבוגרים ומטפלים סיעודיים - התמודדות עם נגיף הקורונה⁩

טיפול בקשישים

⁨מטופלים מבוגרים ומטפלים סיעודיים - התמודדות עם נגיף הקורונה⁩

קראו עוד

קבלו את הניוזלטר של הסבתא

השארו בקשר!