האם מגיעה חופשת מולדת לעובד זר ומה יש לעשות? | iSavta
חופשת מולדת למטפלות זרות - הכנות נדרשות
banner-img

ביטוח רפואי למטפלים זרים במחירים הנמוכים בארץ

שיתוף פעולה ייחודי המאפשר לכם לקבל את השירות המהיר והאיכותי ביותר, המחירים הנמוכים ביותר, בכל רחבי הארץ

מאמר זה עודכן ב 1.11.2022.

לפרסום מודעת דרושים עבור מטפלים מחליפים הקליקו כאן.

עובדים זרים המגיעים לישראל כדי לעבוד בה, בין היתר בתחום הסיעוד, נאלצים להתרחק ממשפחותיהם ומחבריהם בארץ מולדתם לתקופה ארוכה למדי. לפיכך ברור למדי מדוע הגעגועים והמרחק עשויים להביא אותם לרצות לנסוע לבקר בארץ מוצאם, ובמקרה כזה חשוב לדעת אילו אפשרויות עומדות בפני המעסיק.

תחילה חשוב לציין כי לא קיים חוק ישראלי בנוגע לחופשת מולדת. העובד הזר אמנם זכאי לשורה של זכויות סוציאליות, לרבות ימי חופשה ומנוחה, אולם ההתייחסות בחוק היא ליום מנוחה שבועי, לימי חג ולחופשה שנתית, ולמעשה המעסיק לא מחוייב לאפשר חופשת מולדת לעובד זר. עם זאת, חשוב להבין גם את הצרכים של העובד הזר: עבודתו קשה ושוחקת, כל החיים שהכיר נמצאים במרחק רב ממנו; ולכן במידת האפשר מומלץ לבוא לקראתו על אף המשמעות שיהיה צורך להסתדר זמן מה בלעדיו – וגם לכך יש פתרונות.

 

מה מגיע לעובד הזר על פי החוק מבחינת ימי חופשה

בכל הקשור להיבט ימי החופשה, החוק לא מבדיל בין עובד זר לבין עובד ישראלי. בפרט, על פי החוק יש לתת לעובד הזר ימי חופשה כדלקמן: 

מעל שנה אחת של עבודה זכאי העובד הזר לקבל 14 ימי חופשה שנתית.

בשנה השישית לעבודתו זכאי העובד הזר לקבל 16 ימי חופשה שנתית.

בשנה השביעית לעבודתו זכאי העובד הזר לקבל 18 ימי חופשה שנתית.

 

חשוב לשים לב לחשיבות הרבה של התקשורת בין העובד הזר למעסיקו ולתנאים שהוסכמו ביניהם במעמד חתימת חוזה ההעסקה. למשל, מבחינת החוק, המעסיק רשאי לקבוע עבור העובד הזר מתי הוא ייצא לחופשה ("חופשה כפויה") כל עוד הוא צבר די ימי חופש עד לאותו רגע. כמו כן המעסיק לא חייב על פי החוק להסכים לכך שהעובד הזר ינצל את כל ימי החופשה ברצף – ולכן חשוב מאוד לתאם ציפיות כבר בשלב החתימה על הסכם העבודה על מנת שלא תהיינה הפתעות לא רצויות לאף אחד מן הצדדים בהמשך העבודה.

 

זכאות חופשת מולדת לעובד זר

כאמור, בעוד החוק לא מחייב את המעסיק לתת לעובד הזר חופשת מולדת, יש יתרון מסוים בלאפשר לו לטוס לבקר את משפחתו על אף האתגר להסתדר בלעדיו לתקופה מסוימת. חופשת מולדת תאפשר לו לחזור בכוחות מחודשים ועם מוטיבציה גבוהה יותר, ואם מתאפשר להחליף את הטיפול הסיעודי המסור של העובד הזר בטיפול מסור לא פחות של בני משפחה או עובד מחליף, אזי כדאי לבוא לקראתו. יש מעסיקים שאף נוהגים לאשר לשם כך לעובד הזר מספר נוסף ימי חופש ללא תשלום (חל"ת).

יתרה מזאת, אם העובד הזר צבר די ימי חופשה והמעסיק אישר לו לצאת לחופשה רצופה, לא ניתן למנוע מן העובד הזר את האפשרות לנצל את חופשתו כדי לטוס לחו"ל. 

מאידך במקרה שבו העובד הזר לא צבר די ימי חופשה או שהמעסיק לא אישר את יציאתו לחופשה רצופה ובכל זאת יצא לחופשה כזו ואף ניצל אותה כדי לטוס למולדתו – נחשב בעיני החוק כאילו התפטר. זהו גם המצב במקרה שבו העובד הזר נוסע לחופשת מולדת ובוחר שלא לשוב ממנה על אף התחייבותו לעשות כן.

 

מה עושים כשהעובד הזר נוסע לחופשת מולדת?

  1. תיאום תאריכי היציאה והחזרה עם המטפל/ת בהקדם האפשרי, כדי שתוכלו לאתר מטפלת מחליפה בזמן
  2. הכנות בירוקרטיות - פירוט בהמשך
  3. מעבר לגמלת סיעוד בכסף: במקרים רבים גמלת הסיעוד אינה מתקבלת דרך חברת הסיעוד כאשר המטפלת בחופשת מולדת. לעומת זאת, אם מקבלים את גמלת הסיעוד בכסף, התשלום מביטוח לאומי מועבר בכל מקרה וישנה גמישות רבה בהעסקת המחליפים. עוד על גמלת סיעוד בכסף כאן

מבחינת יציאת העובד הזר לחו"ל, על המעסיק לפנות יחד עימו אל רשות האוכלוסין וההגירה בבקשה לקבל אינטר ויזה שתסדיר את שובו לישראל לאחר החופשה.

אם המטופל מקבל גמלת סיעוד ומשתמש בה כדי לשלם לעובד הזר הסיעודי, אזי הוא יכול להמשיך ולהשתמש בגמלת הסיעוד הזו בהיעדרו של העובד הזר כדי לשלם בעבור שירותים אחרים, כמו ביקור במרכז יום וכדומה. 

 

איתור מטפלים מחליפים לחופשת המולדת

ניתן לאתר מטפלים מחליפים במגוון דרכים:

  1. המטפלת עצמה: במקרים רבים המטפלת יכולה לדאוג למחליפה אותה היא מכירה באופן אישי. זה הפתרון הפשוט והיעיל ביותר, ובמקרים אלה המחליפה מחויבת לחברתה כך שלא צפויות הפתעות
  2. אתר iSavta: האתר שלנו מהווה את המאגר הגדול של מטפלים זרים בארץ, בפרט מטפלים מחליפים לחופשת מולדת. ניתן למצוא אותם ברשימת המטפלים בקטגוריה ״מחליף לחודש / חופשת מולדת״

חשוב מאד! באתר תוכלו לפרסם מודעת דרושים ובמקביל ליצור קשר עם מטפלים שמחפשים עבודה בתור מחליפים. במודעה שאתם מפרסמים יש לבחור בתור סוג משרה ״מחליף לחודש / חופשת מולדת״, כדי שהמטפלים יוכלו לאתר את מודעתכם וליצור עמכם קשר - זה הערוץ היעיל ביותר.

 

אינטר ויזה: אשרת כניסה חוזרת לישראל עבור עובד זר

אינטר ויזה מיועדת לעובדים זרים שיש בידם אשרת עבודה ושהייה בישראל כחוק, המבקשים לצאת לחופשה במולדתם ולאחריה לשוב לעבוד אצל אותו מעסיק. נוהל זה מיועד להסדיר את אשרת הכניסה החוזרת לישראל, ומעסיק המדווח על נסיעתו של העובד הזר באמצעות נוהל אינטר ויזה רשאי להעסיק מחליף במהלך חופשת המולדת של העובד הזר.

עובדים זרים המבקשים לצאת לחופשה על מנת לערוך ביקור בארצם ולחזור לישראל, צריכים לפנות ביחד עם המעסיק, לדווח על הנסיעה ולבקש אשרת כניסה חוזרת. בלעדיה הם יוכלו אמנם לצאת מן הארץ, אולם לא יוכלו לשוב ולהיכנס אליה. ניסיון להיכנס לישראל ללא אינטר ויזה עלולים למצוא את עצמם נעצרים בשדה התעופה ומורחקים מגבולות המדינה.

כדי להגיש בקשה לקבלת אינטר ויזה, על העובד הזר לפנות יחד עם מעסיקו אל רשות האוכלוסין וההגירה ולצרף את המסמכים הבאים:

 

טופס בקשה לאשרת כניסה עליו חתום העובד הזר

דרכון זר שתוקפו לכל הפחות שנה מיום היציאה

רישיון שהייה בישראל שתוקפו לכל הפחות 90 יום ממועד הגשת הבקשה

תמונה עדכנית של העובד הזר

 

מכתב הצהרה מקורי מן המעסיק או מן הלשכה הפרטית דרכה נוצר הקשר עם המעסיק. במכתב זה יש לציין את תאריכי היציאה מישראל והכניסה אליה, ועל המעסיק לציין כי הוא מתחייב להעסיק את העובד הזר בשובו ארצה. במקרים בהם העובד הזר אינו יכול להמציא מכתב הצהרה שכזה, בקשתו תועבר להחלטת ראש מנהל המעסיקים ברשות.

מומלץ ליצור קשר עם רשות האוכלוסין וההגירה על מנת לבדוק אילו מסמכים נוספים עשויים להידרש על מנת להמשיך בנוהל אינטר ויזה תקין. כמו כן יש לקחת בחשבון כי הפניה לרשות כרוכה בתשלום אגרה ומחייבת נוכחות אישית הן של העובד הזר והן של המעסיק או בן משפחה של המעסיק מדרגה ראשונה.

רשות האוכלוסין וההגירה אינה מתחייבת לאשר כל בקשה לכניסה מחודשת לישראל. אם הוחלט לאשר את בקשת האינטר ויזה, המבקש יקבל מדבקת אשרת כניסה אשר תודבק לדרכונו. אם הוחלט שלא לאשר את הבקשה, אזי המבקש יקבל על כך הודעה והדבר יצויין בגיליון הרישום שלו.

 

לפרסום מודעת דרושים עבור מטפלים מחליפים הקליקו כאן.

 

למידע נוסף בתחום קראו גם על: 9 כללים להעסקת עובדים זרים - חובה לכל מעסיק

שיתוף

קרא עוד אודות עובדים זרים פנויים לסיעוד

חופשת מולדת אביב 2024 - איתור מטפלות מחליפות לסיעוד בצל המלחמה

עובדים זרים פנויים לסיעוד

חופשת מולדת אביב 2024 - איתור מטפלות מחליפות לסיעוד בצל המלחמה

קראו עוד
הקלות בהעסקת מטפלים זרים שנמצאים בארץ עד 13 שנים בשל המלחמה

עובדים זרים פנויים לסיעוד

הקלות בהעסקת מטפלים זרים שנמצאים בארץ עד 13 שנים בשל המלחמה

קראו עוד
מטפלים זרים לסיעוד - חגים לאומיים לשנת 2024

עובדים זרים פנויים לסיעוד

מטפלים זרים לסיעוד - חגים לאומיים לשנת 2024

קראו עוד
חופשת המולדת של יולי ואוגוסט 2023 - איך למצוא מטפלים מחליפים

עובדים זרים פנויים לסיעוד

חופשת המולדת של יולי ואוגוסט 2023 - איך למצוא מטפלים מחליפים

קראו עוד

קבלו את הניוזלטר של הסבתא

השארו בקשר!