חשיבות הקשר בין המטפלת הסיעודית למשפחת המטופל | iSavta
חשיבות הקשר בין המטפלת הסיעודית למשפחת המטופל
banner-img

הרשמת מטפלים בתאגיד ב-800 שח בלבד!

רק דרך iSavta - השירות ניתן בין רעננה בצפון לראשון לציון בדרום וכולל את ירושלים והסביבה

בטיפול סיעודי קיים משולש שכל צלע בו מהותית וחשובה מאין כמוה: הקשר בין המטפלת הסיעודית לקשיש הסיעודי בו היא מטפלת, הקשר בין משפחת הקשיש למטפלת והקשר בין משפחת הקשיש ליקירם הסיעודי. מטרת העל הן של המשפחה והן של המטפלת הוא שהקשיש יזכה לטיפול הטוב ביותר וליחס החם ביותר. אבל בל נשכח כי בסופו של דבר כולנו בני אדם, הצורה בה אנו מתייחסים לאחר יכולה לגרום להשפעות נפלאות או להשפעות לא רצויות – הכל בהתאם ליחס.

 

המטפלת כאדם וכאשת מקצוע 

 

על אף תפקידן הכה חשוב, המאפשר לקשישים לחיות בכבוד בביתם ובקהילה ובמקביל מאפשר לבני משפחותיהם של המטופלים להמשיך ולחיות את חייהם כרגיל, מטפלות סיעודיות לא זוכות למעמד ולהכרה הראויה לתרומתן. (במאמר מוסגר – קולות הולכים וגוברים דורשים לשנות את המצב ואנו מקווים כי השינוי יתחולל בקרוב). וכשאין מעמד והכרה זה אך טבעי שלעתים, אף אם בחוסר כוונה תחילה, הן זוכות ליחס מזלזל ו/או לא מכבד מבני משפחות מטופלים, אשר דורשים מהן לבצע מטלות שאינן בתחומי אחריותן. כאשר מטפלת סיעודית מסרבת בצדק לבצע דברים שאינם בתחומי אחריותה עלולים לצוץ חיכוכים בינה לבין בני המשפחה, מה שיכול להשפיע מאוד על איכות הטיפול. זה לא שהקשיש לא יקבל את הטיפול, אך יש הבדל בעבודה עם חיוך לעבודה בפרצוף זעוף, יש הבדל בעבודה בה המטפלת מרגישה קשר ודאגה אישית מאשר בעבודה בה נותנים לה להרגיש נטע זר. תזכרו תמיד – יחס מכבד ומעריך הוא המפתח לקשר כה חשוב עם האדם אשר במקרים רבים מבלה יותר זמן עם הקשיש מאשר בני משפחתו שלו.

 

כיצד לבנות את הקשר?

 

לבני משפחת המטופל אנו רוצים להזכיר – במקרים רבים המטפלת הסיעודית היא הראשונה ולא פעם גם היחידה שרואה ומבקרת את יקירכם במהלך השבוע. הסיוע הפיזי כמובן חיוני מאוד לתפקוד הקשיש אך גם למצב רוחו של הקשיש, בייחוד קשיש סיעודי, אשר איבד את עצמאותו וזקוק לעזרה וסיוע, מה שמביא אותו למצב רגשי עדין, ישנה חשיבות רבה שהאדם שנמצא לצידו יעודד ויחזק, ישמח ויחבק. ומי שנמצאת שם על פי רוב היא המטפלת הסיעודית ולכן יש למשפחת הקשיש הסיעודי אינטרס מובהק לשמור על מטפלת מרוצה אשר נקשרת למטופל ובני משפחתו ותעשה הכל על מנת לא רק לטפל בצרכיו הפיזיים של הקשיש אלא אף בצרכיו כאדם – ביחס, בהתעניינות, בחיבוק. שוחחו עם המטפלת, הכירו את המקום ממנו היא באה, קבלו אותה כמי שבאה להפוך את חייו של יקירכם לטובים יותר – ההבנה הבסיסית הזו, שהמטפלת תפקידה לתרום לתפקודו של יקירכם פותחת את השער לבניית קשר בריא ונכון.

 

למטפלות סיעודיות – כניסתו של אדם זר לבית מטופל אינו תהליך פשוט, לא למטופל ולא לבני משפחתו. לתקופת ההעסקה הראשונית עלולה להתלוות תחושת חשדנות, דאגת יתר, פניות רבות על פני פרקי זמו מבני משפחה מודאגים שרק רוצים לוודא שיקירם זוכה לטיפול הטוב ביותר. חשוב מאוד לגלות הבנה ואמפתיה לבני המשפחה, הפיכתו של אדם אהוב לסיעודי הוא משבר של ממש – ברגע שישנה הבנה למקום ממנו מגיעה החשדנות והלחץ קל יהיה להרגיע ולהכיל וליצור אמון הדדי מול בני המשפחה. כמובן שגם בניית קשר אמיץ עם המטופל תורם רבות להרגעת התחושות השונות בקרב בני המשפחה – כאשר הם רואים שטוב ליקירם הם באופן טבעי מעריכים יותר את עבודת המטפלת ולא פעם נוצרים קשרים חמים והדוקים בין המטפלת לבני המשפחה. 

 

ואם בכל זאת הפער בלתי ניתן לגישור?

 

כאשר נוצר קצר בתקשורת בין המטפלת ובני המשפחה חשוב לבדוק את המקור לקצר והאם ניתן לגשר עליו. תמיד ניתן לפנות אל העובדת הסוציאלית מחברת הסיעוד בה עובדת המטפלת ולראות כיצד והאם ניתן לפתור את המצב. חשוב לנו להדגיש, כי אם בין הקשיש למטפלת נוצר חיבור הדוק, והוא מקבל טיפול מסור ומרוצה מן הטיפול, פרידה מהמטפלת עלולה לגרום למשבר אצל הקשיש ועל כן במקרים כאלו חשוב שבעתיים לנסות לבנות גשר אל ועם המטפלת הסיעודית, כי בסופו של דבר, רווחתו של הקשיש המטופל היא החשובה מכל.

 

למידע נוסף ראו גם: המאגר הארצי של מטפלות סיעודיות 

 

שיתוף

קרא עוד אודות טיפול בקשישים

סיוע למטופלים במצב סיעודי בעת המלחמה

טיפול בקשישים

סיוע למטופלים במצב סיעודי בעת המלחמה

קראו עוד
משרות פתוחות באייסבתא - הצטרפו לצוות שלנו!

טיפול בקשישים

משרות פתוחות באייסבתא - הצטרפו לצוות שלנו!

קראו עוד
המדריך לחסכון בהוצאות טיפול סיעודי של בן משפחה

טיפול בקשישים

המדריך לחסכון בהוצאות טיפול סיעודי של בן משפחה

קראו עוד
⁨מטופלים מבוגרים ומטפלים סיעודיים - התמודדות עם נגיף הקורונה⁩

טיפול בקשישים

⁨מטופלים מבוגרים ומטפלים סיעודיים - התמודדות עם נגיף הקורונה⁩

קראו עוד

קבלו את הניוזלטר של הסבתא

השארו בקשר!