סיבות לאנמיה בקרב קשישים | iSavta
סיבות לאנמיה בקרב קשישים
banner-img

ביטוח רפואי למטפלים זרים במחירים הנמוכים בארץ

שיתוף פעולה ייחודי המאפשר לכם לקבל את השירות המהיר והאיכותי ביותר, המחירים הנמוכים ביותר, בכל רחבי הארץ

מה שמניע את כל המערכות בגוף האדם, מרגע הלידה ועד לקביעת מותו, היא מערכת הדם וביתר שאת זהו חלבון ההמוגלובין, המצוי בתוך כדוריות הדם האדומות. ההמוגלובין מייצר את הברזל שתפקידו לאפשר לחמצן לעבור בצורה סדירה לכל תא ותא בגוף. ברגע שמבנה כדוריות הדם האדומות משתנה או נפגע, העברת החמצן לקויה, חלק מהתאים, האיברים והמערכות החיוניות אינם מקבלים חמצן ואינם מסוגלים לתפקד ולהתנהל בצורה יעילה ומספקת. מצב זה, של פעילות לקויה של העברת החמצן דרך כדוריות הדם האדומות, נקרא אנמיה, ועל מצב זה, והדרכים להתגבר עליה, נדון במאמר זה. סימני האנמיה גלויים וברורים לעין כל - עייפות קבועה ורציפה, כאבי ראש וסחרחורות, התעלפויות, קשיי נשימה ופעולת לב לא סדירה, תחושות חום וקור קיצוניות, פגיעה בזיכרון וביכולת הריכוז וחולשה רב מערכתית שעלולה להביא למצבים של נשירת שיער, כיווצי שרירים, נפילות ואפילו אימפוטנציה.

 

אנמיה בקשישים - הגורמים

הסיבות המרכזיות לאנמיה הן מחסור בברזל או מחסור בוויטמין B12. אצל קשישים ומבוגרים ישנה נטייה גבוהה יותר גם ללקות באנמיה וגם לסבול מתופעות לוואי ותסמינים משמעותיים ודרמטיים יותר. על כן דרכי הטיפול באנמיה של קשישים, הן במניעה והן בשיקום, חייבות להיות מהירות, מקצועיות ויעילות.

 

מזון לקשישים הסובלים מאנמיה

בכל הנוגע למזון, עיקר הברזל מגיע אלינו דרך מוצרי עוף והודו. בגילאים הצעירים יותר מרכיבים אלו מהווים חלק משמעותי מהתזונה היומיומית או השבועית של רוב האוכלוסייה. כאשר מזדקנים, כמויות העוף וההודו בתפריט של מרבית הקשישים מצטמצמות מסיבות רבות ומגוונות, ולכן נוצר מחסור באספקת הברזל לתאי הדם האדומים, כך שניזוקה היכולת האפקטיבית של הדם להזרים חמצן בצורה איכותית לאיברים חיוניים. המערכות, דוגמת המערכת החיסונית או מערכת העצבים, אצל קשישים הן גם כך חלשות יותר ופגיעות יותר, ומצב של אנמיה עלול להוביל להתדרדרות משמעותית במצבם הרפואי והפיזי.

 

המלצות לטיפול באנמיה בקשישים

אחת ההמלצות לשינוי מצב זה, היא לשלב מוצרי עוף והודו בתזונה היומית, כדי לספק באמצעותם כמה שיותר ברזל, לצד מרכיבים אחרים הנמצאים בבשר זה, כמו חלבון, אבץ, ויטמינים מקבוצה B. בגיל המבוגר מומלץ להוסיף לתזונה כבדי עוף מדי פעם, שמחד מהווים מקור עשיר מאוד של ברזל, סלניום וכרום, ומאידך הם רכים מאוד וקלים ללעיסה. ברזל אפשר לקבל גם מאכילת ירקות ירוקים, קטניות, סויה ופירות יבשים, אך כמות הברזל במקורות אלו היא זניחה יחסית.

 

צריכת ברזל

כמויות הברזל המשמעותיות ביותר, ולכן גם ההמלצה היא לצרוך את המקורות הללו, נמצאות בבשר חי כגון בקר, עופות, דגים והודו ובכל מקורות המזון הללו (למעט בבקר) יש גם מעט אחוזי שומן באופן יחסי, כך שהם לא גורמים לעלייה חריפה מדי באחוזי השומן בגוף או בהצטברות כולסטרול, למרות שבהעמדה על כף המאזניים את הסיכון ללקות באנמיה אל מול הסיכון ללקות בעודף כולסטרול, הסיכון באנמיה הוא משמעותי יותר וקשה יותר לטיפול בגילאים מבוגרים.

 

תפריט לסובלים מאנמיה

קשישים רבים נאלצים לשנות את התפריט שלהם ואת צריכת המזון שלהם בגלל חוסר תיאבון, סיבות כלכליות או נטילת תרופות עקב מצבים רפואיים שונים. עם זאת, חשוב מאוד להקפיד על צריכת מוצרים עשירים בברזל או על לקיחת כדורי ברזל וויטמינים וזאת על מנת להימנע מראש מהגעה למצב של אנמיה. אם כבר קיימת אנמיה יש לצמצם אותה, למזער את נזקיה ולהעלים אותה לחלוטין באמצעות עזרה מקצועית של דיאטנית, שינוי הרגלי חיים והקפדה על אורח חיים עשיר בברזל ובוויטמין B12.

 

* מאמר זה אינו מהווה ייעוץ תזונתי אלא משמש לידיעה בלבד. לשם קבלת הנחיות תזונתיות יש להיוועץ באיש מקצוע.

 

ראו עוד: דייסה לחורף - פוטנציאל תזונתי עצום

 

למידע נוסף: המאגר הארצי של מטפלות ומטפלים סיעודיים

שיתוף

קרא עוד אודות תזונה

דייסה לחורף - פוטנציאל תזונתי עצום

תזונה

דייסה לחורף - פוטנציאל תזונתי עצום

קראו עוד
דיאטת DASH התרופה הטבעית ללחץ דם גבוה

תזונה

דיאטת DASH התרופה הטבעית ללחץ דם גבוה

קראו עוד
על החשיבות של אומגה 3 בגיל השלישי בעיקר ובקרב קשישים סיעודיים בפרט

תזונה

על החשיבות של אומגה 3 בגיל השלישי בעיקר ובקרב קשישים סיעודיים בפרט

קראו עוד
מתכון חמים ליום חורף קר - איך להתחמם בלי להדליק מזגן

תזונה

מתכון חמים ליום חורף קר - איך להתחמם בלי להדליק מזגן

קראו עוד

קבלו את הניוזלטר של הסבתא

השארו בקשר!