העסקת עובד זר בסיעוד - המדריך המלא | iSavta
העסקת עובד זר בסיעוד
banner-img

הרשמת מטפלים בתאגיד ב-800 שח בלבד!

רק דרך iSavta - השירות ניתן בין רעננה בצפון לראשון לציון בדרום וכולל את ירושלים והסביבה

 

הצעד הראשון: בדיקת זכאות להעסקת עובד זר בסיעוד

הדבר הראשון והבסיסי ביותר בדרך להעסקת מטפל סיעודי זר הוא קבלת היתר העסקת עובד זר. היתר זה ניתן לקשישים הזקוקים להשגחה ו/או טיפול במשך רוב שעות היממה בכל ימות השבוע. תלות זו מקבלת ביטוי במבחן התלות של ביטוח לאומי – הזכאות ניתנת למי שצברו לפחות 4.5 נקודות תלות (4 נקודות לקשישים בני 90 ומעלה או 4 נקודות תלות בתוספת ניקוד הניתן לקשישים בודדים) או לחילופין צברו לפחות חצי נקודה בסעיף 'השגחה' בתוספת הניקוד הניתנת לבודדים. מעבר לכך אישור יכול להינתן לקשישים בני 85 ומעלה על פי חוות דעת רפואית תומכת.

 

הצעד השני: הוצאת אישור להעסקת עובד זר

לאחר ווידוא העמידה בקריטריונים יש למלא טופס מיוחד של רשות האוכלוסין וההגירה.  שימו לב – אל טופס הבקשה חובה לצרף אישור תשלום אגרת בקשה בגובה 310 ₪ אשר ניתנת לתשלום בכתובת: il.gov.piba.w  - בקשה שתוגש ללא אישור תשלום תוחזר לשולח מה שיגרום לעיכוב משמעותי בתהליך הוצאת האישור.

 

הצעד השלישי: רישום בלשכה פרטית

בישראל פועלות לשכות פרטיות רבות להשמת עובדים זרים בסיעוד, אלו ידועות גם בשם 'תאגידי עובדים זרים'. חלה חובה על פי חוק להירשם בלשכה פרטית אשר תפקידה למעשה הוא להביא ארצה מטפלים זרים, להכשירם, ללוות ולסייע הן למשפחות המעסיקות עובדים זרים והן לעובדים עצמם. הלשכה תנפיק אישור רישום אותו חובה לשמור ואשר מהווה למעשה את האישור החוקי להעסקת העובד הזר. חשוב לדעת כי הלשכות הפרטיות מורשות לגבות תשלום חודשי של עד 70 ₪ עבור השירותים המסופקים לצד תשלום חד פעמי בגובה של עד 2,000  ₪ עבור השמת העובד הזר.

 

הצעד הרביעי: איתור העובד הזר המתאים ביותר לצרכי הוריכם

עם השלמת השלבים הבירוקרטיים הראשונים מגיע השלב החשוב של חיפוש ואיתור העובד הזר המתאים ביותר לטיפול בהוריכם. ניתן לאתר עובד זר דרך תאגידי עובדים זרים, דרך חברות סיעוד אשר יכולות לסייע בהפנייה לתאגיד עמו הן עובדות ואף באופן עצמאי. מציאת המטפל הסיעודי הזר הנכון אינו דבר של מה בכך, משפחות רבות נתקלות לא אחת בחוסר התאמה אשר מחייבת את החלפת המטפל באחר. על אף כי אף פעם לא ניתן לדעת מראש כיצד יצליח 'השידוך' הרי שישנם מס' דברים שתוכלו לעשות אשר יגבירו משמעותית את סיכויי ההצלחה:

  • מטפלים עם ניסיון בישראל – מטפלים זרים עם ניסיון קודם בישראל מכירים יותר את הסביבה, המנטליות, הם מעבר לשלב ההתאקלמות אשר יכול לגרום לקשיי קליטה אצל מטפלים חדשים ומעבר לכך תוכלו לשוחח עם המשפחות המעסיקות הקודמות ולקבל חוות דעת אישית מקיפה.
  • תקשורת – חוסר תקשורת היא אולי הגורם המרכזי לחוסר הצלחה בהשמת מטפל זר אצל קשיש סיעודי. הבסיס הראשוני הוא שפה – חוסר הבנה הדדית של המטפל והמטופל יכולים להוביל לתסכול רב. חשוב להקפיד כי המטפל והמטופל יוכלו לתקשר לפחות בצורה בסיסית.
  •  
  • התאמה – מעבר לשפה חשוב לבדוק האם המטפל או המטפלת יכולים להתאים למטופל ולסביבה. כך למשל במידה ומדובר במטופל כבד משקל הזקוק לסיוע בהקמה ייתכן כי תצטרכו לבחור מטפל ולא מטפלת. במידה והמטופל מגדל חיית מחמד חשוב לוודא כי המטפל אינו סובל מאלרגיות, חשוב להתחשב בנוחות המטופל – עבודת המטפל כוללת נושאים אינטימיים ורגישים כרחצה, הלבשה, החלפת טיטולים וכו', על כן לרוב מטופלים ומטופלות ירגישו יותר בנוח עם מטפל או מטפלת מאותו המגדר.

 

הצעד החמישי: חוזה העסקה  

לאחר שקיבלתם את כל האישורים הנדרשים ומצאתם את המטפל הסיעודי הזר המתאים עבור הוריכם, עליכם לחתום על חוזה העסקה מול המטפל הזר. נדגיש ונאמר: שכירת שירותיו של מטפל סיעודי זר הופכת אתכם בעיני החוק הישראלי לכל דבר ועניין – לא רק בתשלום שכר עבודה, אלא בהפרשות שונות הקבועות בחוק, תנאים סוציאליים, חופשות וכדומה...על כן חשוב להבין לעומק את המשמעות של הפיכה למעסיק וכן להבין כי חוזה העסקה הוא המסמך החשוב ביותר הן עבורכם והן עבור העובד הזר ועל כן החוזה חייב להיות ברור ומפורט ככל האפשר. מעבר לפרטים האישיים של העובד הזר של המעסיק יכלול החוזה את תיאור תפקידו של המטפל הזר. חשוב מאוד לפרט ולהרחיב בסעיף זה על מטלותיו של המטפל, זהו למעשה הסעיף היחיד אשר נוגע במחויבויות של המטפל הזר כלפי המטופל ואשר יעמוד לצדכם במקרה של מחלוקות הנוגעות למטלות ולתפקידים של המטפל הזר. מרבית סעיפי החוזה עוסקים במחוייבות המעסיק כלפי המטפל הזר – תאריכי העסקה,  תעריף שכרו של המטפל, תאריך המשכורת, תשלומים והפרשות עבור תנאים סוציאליים, אורך יום העבודה ושבוע העבודה, פרטים לגבי ימי מחלה, ימי חופשה וחגים, רשימת ניכויים מותרים מן השכר ועוד....חוזה העבודה חייב להיות מתורגם לשפה המדוברת ע"י המטפל ויש לתת לו עותק ולהחזיק עותק נוסף בבית בו עובד המטפל לצד כל האישורים הרלוונטיים הקשורים לעבודתו של המטפל הזר. לסיוע בהכנת החוזה יש להסתייע בתאגיד העובדים הזרים בו רשמתם את העובד הזר  - חלק מתפקידם הוא לדאוג להכנת החוזה.

 

הצעד השישי: יצירת סביבת עבודה נעימה למטפל הזר

בשעה טובה חתמתם על חוזה העסקה עם מטפל זר והוא מוכן להגיע אל בית יקירכם ולהתחיל את עבודתו. ההמלצה החמה שלנו היא ליצור עבור המטפל סביבה חמה ונעימה, עם תקשורת אוהדת ותומכת עם בני המשפחה. זהו אינו משהו שכתוב בחוק או בתקנות אך אין ספק שתרצו שהאדם אשר נמצא ברוב הזמן עם יקירכם, אשר אמור לטפל ולדאוג לכל צרכיו, יעשה זאת באהבה ובמסירות ולא על מנת לצאת ידי חובה. התייחסו אל המטפל בכבוד ובהקשבה, שאלו לשלומו ולשלום משפחתו, זכרו תמיד כי הוא עזב את ארצו, את סביבתו ואת משפחתו כדי להגיע ולטפל ביקירכם – דבר שאינו פשוט כלל וכלל לכל אדם. המלצה חמה נוספת שלנו מניסיוננו הרב היא לייעץ וללוות את המטפל הזר גם בתחום הכלכלי - מפתיחת חשבון בנק, הכרת אפשרויות חסכון, כרטיסי אשראי וצרכנות נבונה(כדוגמת בחירת מסלול מוזל בסלולרי) – תנו למטפל את התחושה שאתם דואגים לו באמת ותוכלו ליצור תחושת שייכות אשר תורמת מאוד לחיזוק הקשר בין המטפל ליקירכם. 

 

הערות, הארות ודברים שכדאי וחשוב לדעת

 

העסקה משותפת עם חברת הסיעוד

זכאי גמלת סיעוד אשר בחרו להעסיק מטפל זר, יכולים לבחור בין קבלת גמלה כספית מלאה והעסקה ישירה ובלעדית של המטפל הזר לבין העסקה משותפת עם חברת הסיעוד. במקרים של העסקה משותפת חברת הסיעוד תישא בכל התשלומים, ההפרשות והזכויות הסוציאליות על פי היקף שעות הזכאות של המטופל ואילו המטופל יישא ביתרת התשלום. כך למשל במידה ויקירכם זכאי ל-9.25 שעות סיעוד (רמה א') – חברת הסיעוד תעסיק את המטפל הזר בהיקף זה, מתוך סך של 42 שעות של משרה מלאה, והמשפחה תעסיק ביתרת השעות. כל צד בהעסקה המשותפת מחוייב לדאוג לכל ההפרשות והתנאים הסוציאליים של העובד הזר על פי החלק היחסי בהעסקה.

 

תיעוד, תיעוד, תיעוד!

ההמלצה הבאה יכולה לחסוך לכם עוגמת נפש וכספים רבים: נהלו תיעוד ורישום מדויק ומסודר של התנהלותכם מול המטפל הזר! חשוב שבמקרה של מחלוקת או טענה כזו או אחרת יהיו בידכם כל המסמכים אשר מוכיחים כי פעלתם בהתאם לחוזה העבודה כך שלא תהיו חשופים לתביעות בתום תקופת ההעסקה. יותר ממומלץ לפתוח עבור העובד הזר חשבון ייעודי בבנק ישראלי ולבצע את כל ההתנהלות הכספית מול המטפל דרך אותו חשבון. בנוסף לכך שמרו בצורה קפדנית את כל אישורי ההעסקה לצד חוזה העבודה.

 

זכויות העובד הזר

חשוב לדעת כי דיני העובד הזר זהים בעיני החוק לדיני עובד ישראל – לעובדים בישראל ישנם זכויות רבות על פי חוק -  להלן פירוט של מס' זכויות בסיסיות שיש לשים אליהן לב -  אין באמור להחליף התייעצות בגורמים מקצועיים א ייעוץ משפטי אשר אנו ממליצים בחום לקבלם לכל משפחה אשר הופכת להיות למעסיקה:

שכר המטפל הזר לא יפחת משכר המינימום הקבוע בחוק!

על המעסיק (המשפחה) ישנה חובת הפרשת הסכומים הקבועים בחוק לקרן פנסיה עבור המטפל הזר.

על המעסיק (המשפחה) חלה חובה על פי חוק להסדיר למטפל הזר ביטוח בריאות.

העובד הזר זכאי ליום מנוחה בשבוע הנקבע לפי דתו ואמונתו – במידה וביקשתם מן המטפל לעבוד ביום מנוחתו הוא יהיה זכאי לתוספת תשלום על פי התעריף קבוע בחוק.

בכל מקרה ישנו איסור מוחלט של העסקה קבועה במשך שבעה ימים בשבוע!

כל עובד זר, בדומה לעובד ישראלי, זכאי לימי חופשה שנתית על פי הקבוע בחוק.

המטפל הזר זכאי לתשעה ימי חג בשכר מלא בשנה – ימי החג נקבעים על פי דתו של המטפל.

כאשר בחרתם להעסיק מטפלת זרה יחול עליה חוק עבודת נשים – כך למשל לא ניתן יהיה לפטרה במהלך היריון או במהלך חופשת לידה.

המטפל הזר זכאי לדמי הבראה כקבוע בחוק.

המטפל הזר זכאי לתשלומי דמי מחלה זאת כנגד הצגת מסמכים רפואיים אשר מאשרים את היעדרותו מן העבודה עקב מחלה.

חל איסור חמור להחזיק בדרכונו של המטפל הזר!

 

זכויות המשפחה המעסיקה מטפל זר

החוק מעניק גם למשפחה המעסיקה מטפל זר זכויות שונות שכדאי וחשוב להכיר:

הוצאות מגורים – כאשר אתם מעסיקים מטפל זר אתם  רשאים לנכות הוצאות מגורים משכר המטפל על פי אזור מגורים, במקרים בהם המטפל מתגורר בדירה הנמצאת בבעלות הקשיש הניכוי יהיה בגובה מחצית מן התעריף הנקוב בחוק.

הוצאות שונות הקשורות למגורים – החוק מאפשר למשפחה המעסיקה מטפל זר לקזז משכרו הוצאות נלוות הקשורות ישירות למגורים (למשל חשבונות חשמל או ארנונה) – זאת על פי התעריף הנקוב בחוק.

כלכלה –, קיימת למשפחה האפשרות לשלם עד 10% משכר המטפל ב-'שווה כסף': (למשל מזון). שימו לב שאפשרות זו מחייבת את הסכמת המטפל הזר ודורשת את חתימתו מראש על סעיף רלוונטי בהסכם העבודה או במסמך נלווה בשפתו.

 

דמי כיס למטפל הזר

קיים נוהג נפוץ מאוד להעניק למטפל דמי כיס שבועיים בסך 100 ₪ לפני יציאתו ליום חופשתו השבועי. חשוב להדגיש כי:

לא מדובר בחובה חוקית אך אנו ממליצים בחום לאמץ את הנוהג ובכך לשפר את שביעות רצונו של המטפל.

דמי הכיס הם חלק לכל דבר ועניין משכרו של המטפל! במילים אחרות לא מדובר בתשלום נוסף מעבר לקבוע בחוזה ההעסקה אלא חלק משכר הברוטו של המטפל הזר – חלק הניתן לקיזוז משכרו החודשי.

 

העסקת מטפל אחד עבור שני הורים –

במקרים מיוחדים בלבד ניתן להגיש בקשה מיוחדת להיתר העסקה משותפת, דהיינו להעסיק מטפל סיעודי יחיד עבור שני ההורים. חשוב להדגיש כי דבר זה אינו מומלץ כיוון שגם כך העומס והמאמץ הפיזי והנפשי הנדרש מהמטפל אינו פשוט – כך רצוי שלכל הורה יהיה מטפל אשר יתרכז רק בו ובצרכיו. אם בכל זאת תרצו להגיש בקשה להיתר העסקה משותף עליכם לעמוד בתנאי הראשוני הבא - שני קשישים בעלי קרבה משפחתית המתגוררים באותה דירה והם אינם במצב תפקודי אשר יכול לגרום לעומס טיפולי חריג על המטפל.  ומעבר לכך צריך להתקיים אחד מהנ"ל:

כל אחד מהשניים זכאי בפני עצמו להעסיק מטפל זר.

כאשר אחד משני הקשישים הוא ברמת זכאות גבוהה והשני ברמת זכאות נמוכה (אשר אינה מזכה בהיתר העסקה). לבדיקת רמת זכאות - לחצו כאן.

כאשר שני הקשישים זכאים לגמלת סיעוד ברמה נמוכה שאינה מעניקה אפשרות להיתר העסקה לעובד זר.

כל בקשה להיתר העסקה משותף תעבור תהליך בדיקה מדוקדק אשר בסיומו יוחלט האם לאשר או לדחות את הבקשה.

 

 

שיתוף

קרא עוד אודות עובדים זרים לסיעוד מידע כללי

9 טעויות בהעסקת מטפלים זרים שיעלו לכם הרבה מאד כסף

עובדים זרים לסיעוד מידע כללי

9 טעויות בהעסקת מטפלים זרים שיעלו לכם הרבה מאד כסף

קראו עוד
מטפלים זרים לסיעוד - חגים לאומיים לשנת 2021

עובדים זרים לסיעוד מידע כללי

מטפלים זרים לסיעוד - חגים לאומיים לשנת 2021

קראו עוד
היתרונות להעסקת מטפלת סיעודית בצורה ישירה

עובדים זרים לסיעוד מידע כללי

היתרונות להעסקת מטפלת סיעודית בצורה ישירה

קראו עוד
חברות הביטוח דוחות כמעט 50% מהתביעות למימוש ביטוח סיעוד. אבל אפשר לנצח אותם

עובדים זרים לסיעוד מידע כללי

חברות הביטוח דוחות כמעט 50% מהתביעות למימוש ביטוח סיעוד. אבל אפשר לנצח אותם

קראו עוד

קבלו את הניוזלטר של הסבתא

השארו בקשר!