פנסיה לעובד זר - כל המידע בנושא פנסיה, פיצויים ושכר לעובדים זרים | iSavta
מעסיקים עובד זר? כל מה שתצטרכו לדעת בנושא פנסיה לעובד זר
banner-img

הרשמת מטפלים בתאגיד ב-800 שח בלבד!

רק דרך iSavta - השירות ניתן בין רעננה בצפון לראשון לציון בדרום וכולל את ירושלים והסביבה

העסקת מטפל זר בסיעוד הופכת את המשפחה בעיני החוק למעסיק לכל דבר ועניין וככזה על המשפחה לדאוג למטפל הזר להפרשות שונות הקבועות בדיני העבודה בישראל – פנסיה, דמי הבראה, רכישת ביטוח רפואי, ביטוח פנסיוני ועוד...על מנת לעשות סדר בדברים הכנו עבורכם מידע מקיף על כל מה שחשוב וצריך לדעת בצד הפיננסי בעת העסקת עובד זר. 

 

רקע - תשלומי העסקת מטפל זר

דיני העבודה בישראל אינם מבדילים בין עובד המחזיק באזרחות ישראל ובין עובד זר, אי לכך ובהתאם לזאת כאשר משפחה שוכרת שאת שירותיו של מטפל סיעודי זר היא מחוייבת לכל האמור בחוק מבחינת שכר עבודה, תנאים סוציאליים, פיצויים, פנסיה וכדומה. ההוצאות השונות הכרוכות בהעסקת מטפל זר הן לא מבוטלות אך חשוב לדעת כי כאשר משפחה בוחרת להעסיק מטפל זר עבור זכאי גמלת סיעוד היא יכולה לדרוש מן הביטוח הלאומי את מלוא גמלת הסיעוד בכסף, כך למשל זכאי גמלת סיעוד ברמה 6, יקבלו קצבה חודשית בגובה 5,326 ₪ (נכון לינואר 2020), סכום משמעותי אשר יש בו בכדי להקל מהנטל על המשפחות. 

פנסיה לעובד זר

 

חוק ביטוח פנסיוני (פנסיה לעובד זר)

נושא הפנסיה לעובדים זרים הוא אחד הנושאים החשובים ביותר שיש לשים אליהם לב בעת העסקת מטפל זר בסיעוד –באמצעות התנהלות נכונה ומדוקדקת תוכלן למנוע מצב של תביעה ע"י העובד הזר בשל הפרשות שאינן תקינות. נושא הפרשות לפנסיה לעובדים זרים יכול להיות מעט מבלבל כי בפועל לא ניתן לבטח עובדים זרים בישראל בביטוח פנסיוני רשמי ועל כן יש לפעול על פי המלצת משרד הכלכלה שהיא לפתוח לעובד הזר חשבון בנק ייעודי שאליו יבוצעו הפרשות השכר לטובת הפנסיה. הכספים יישמרו בחשבון ייעודי זה עד לסיום התקשרותה של המשפחה עם המטפל הזר או עד עזיבתו (הסופית) את הארץ. 

נכון ליולי 2020, שיעור ההפרשה לפנסיה עומד על 6.5% משכר העובד. 

 

הפרשות לפיצויים עבור עובד זר

בדומה להפרשות עבור ביטוח פנסיוני המשפחה מחוייבת בהפרשת מרכיב הפיצויים עבור העובד הזר. גם במקרה זה חשוב מאוד להקפיד על הפרשות תקינות על פי חוק ולהימנע מכל תביעה או תלונה אפשרית. ההפרשות לפיצויים תתבצענה אף הן לחשבון הייעודי כפי האמור לעיל. 

נכון ליולי 2020, שיעור ההפרשה לפיצויים עומד על 6% משכר העובד. 

 

שכר עובד זר - כיצד מחשבים את סכום הפיצויים במקרה של פיטורין?  

עובד זר אשר השלים שנת עבודה מלאה יהיה זכאי לכספי פיצויים במקרים של פיטורין או במקרים של התפטרות אשר על פי חוק מזכים אף הם את העובד בדמי הפיצויים. חישוב גובה הפיצויים נעשה על פי הנוסחה של שכר ברוטו כפול שנות עבודה. למשל עובד המשתכר 6,000 ₪ ברוטו בחודש ופוטר לאחר שנת עבודה – גובה הפיצויים יהיה 6,000 ₪. כמובן שיש לבצע בדיקה מעמיקה אשר בה מחשבים את כל הרכיבים אשר נכללים בחישוב דמי הפיצויים ומסירים רכיבי שכר אשר אינם נכללים בחישוב לפיצויים (כדוגמת דמי הבראה או תשלום בגין שעות נוספות). יש להדגיש כי במקרים של העסקה משותפת יבוצע חישוב שבו חברת הסיעוד משלמת את רכיב הפיצויים על פי שעות ההעסקה של העובד הזר דרך החברה ואילו המשפחה משלימה את רכיב הפיצויים על פי השעות שבהן המטפל הועסק ע"י המשפחה.

 

קרן פנסיה לעובד זר - כיצד להפריש פנסיה ופיצויים למטפל זר?

מכיוון שכיום אין אפשרות לבצע הפרשות ישירות לקרן פנסיה לעובד זר יש לפעול בהתאם להמלצות משרד הכלכלה ולפתוח לעובד הזר חשבון ייעודי להפקדת כספי הפנסיה והפיצויים. חשוב להדגיש כי לעובד הזר לא תינתן גישה למשיכת הכספים בטרם הסתיימה העסקתו אצל המשפחה. חשוב מאוד לשים לב כי במידה ועבור העובד הזר זו העבודה הראשונה בישראל ניתן לחשב את ההפרשות החל מהחודש השביעי לעבודתו אך במידה ומדובר במטפל שכבר עבד בישראל והופרשו לו כספים לפנסיה החישוב יתבצע החל מן החודש הראשון. 

 

מה קורה כאשר העובד נמצא בהעסקה משותפת?

ישנם מקרים רבים בהם משפחות מעדיפות להעסיק את המטפל הזר במשותף עם חברת סיעוד – דהיינו במקום לקבל את מלוא גמלת הסיעוד בכסף מן הביטוח הלאומי המשפחה יכולה לבקש את גמלת הסיעוד בתור שעות טיפול. הן חברת הסיעוד והן המשפחה אחראיות כל אחת בנפרד לשלם לעובד את שכרו ולבצע את ההפרשות הנדרשות בהתאם להיקף השעות. היקף השעות השבועיות לחישוב משרה מלאה הינו 42 שעות, במקרים בהם למשל הזכאות היא בהיקף של 21 שעות שבועיות – המשפחה תהיה אחראית ל-50% מן התשלומים ואילו חברת הסיעוד תהיה אחראית ל-50% הנותרים. יש לשים לב כי במידה והעובד הזר הועסק ביום המנוחה שלו הוא זכאי התשלום יהיה תמיד באחריות המשפחה ולא באחריותה של חברת הסיעוד. 

 

פטור מתשלום ביטוח לאומי

משפחות המעסיקות מטפל זר פטורות מתשלום דמי ביטוח לאומי עבורו בגובה של עד 5,500 ₪ - החל מינואר 2020 הפטור תקף גם למעסיקי מטפלים זרים שאינם זכאים לגמלת סיעוד. 

 

תשלומים והפרשות נוספות

בנוסף להפרשות הכתובות לעיל ישנן הפרשות נוספות אשר משפחה המעסיקה עובד זר מחוייבת בהן:

דמי הבראה - בתום שנה אחת של עבודה  המטפל זכאי לתשלום עבור 5 ימי הבראה, בשנה השנייה והשלישית 6 ימי הבראה ובין שנת העבודה הרביעית ועד לשנת העבודה העשירית כ-7 ימי הבראה. תעריף ימי ההבראה עלול להשתנות מעת לעת וחשוב להתעדכן בתעריף הרלוונטי לפני חישוב תעריף דמי ההבראה. 

התעריף ליום הבראה נכון ליולי 2020 הינו 378 ₪ ליום.

למידע נוסף, קראו עוד על דמי הבראה לעובדים זרים 

ימי מחלה - המטפל הזר זכאי אף לתשלום בגין ימי מחלה – בדומה לכלל העובדים במשק הישראלי על יום המחלה הראשון המטפל לא יקבל תשלום, על יום המחלה השני והשלישי הוא יקבל שכר בגובה 50% ואילו החל מיום המחלה הרביעי הוא יזכה לתשלום של 100% מן השכר. 

ביטוח רפואי – החוק מחייב את המעסיק, דהיינו המשפחה, לרכוש עבור המטפל הזר פוליסת ביטוח בריאות לכל תקופת העסקתו אצל המשפחה. חשוב לדעת כי החוק מתיר למשפחה לנכות מחצית מעלות הביטוח משכרו של המטפל. (זאת עד לגובה של  בחודש143.97 ₪ נכון ליולי 2020).

 

 

שיתוף

קרא עוד אודות עובדים זרים פנויים לסיעוד

חופשת מולדת אביב 2024 - איתור מטפלות מחליפות לסיעוד בצל המלחמה

עובדים זרים פנויים לסיעוד

חופשת מולדת אביב 2024 - איתור מטפלות מחליפות לסיעוד בצל המלחמה

קראו עוד
הקלות בהעסקת מטפלים זרים שנמצאים בארץ עד 13 שנים בשל המלחמה

עובדים זרים פנויים לסיעוד

הקלות בהעסקת מטפלים זרים שנמצאים בארץ עד 13 שנים בשל המלחמה

קראו עוד
מטפלים זרים לסיעוד - חגים לאומיים לשנת 2024

עובדים זרים פנויים לסיעוד

מטפלים זרים לסיעוד - חגים לאומיים לשנת 2024

קראו עוד
חופשת המולדת של יולי ואוגוסט 2023 - איך למצוא מטפלים מחליפים

עובדים זרים פנויים לסיעוד

חופשת המולדת של יולי ואוגוסט 2023 - איך למצוא מטפלים מחליפים

קראו עוד

קבלו את הניוזלטר של הסבתא

השארו בקשר!