מרכז יום לקשיש - שירותים לזכאי לקצבת סיעוד | iSavta
מרכז יום לקשיש
banner-img

הרשמת מטפלים בתאגיד ב-800 שח בלבד!

רק דרך iSavta - השירות ניתן בין רעננה בצפון לראשון לציון בדרום וכולל את ירושלים והסביבה

בין הבעיות הקשות ביותר בהן נתקלים בני ובנות הגיל השלישי נהוג למנות את הבדידות והשעמום. פעמים רבות הקשישים מתקשים בביצוע פעולות יומיומיות פשוטות גם בביתם וזקוקים לשם כך לסיוע של מטפל צמוד, כך שהיציאה מן הבית לפגוש אנשים אחרים, ההנאה מזמן איכות בחברת קבוצת השווים ויצירת קשרים חברתיים הופכות למשימות סבוכות למדי.

 

מרכזי יום לקשיש הם פתרון אידיאלי עבור קשישים כאלה. לרוב הם מופעלים על ידי עמותות שונות ונצאים בפיקוח של מחלקת השירות לזקן במשרד הרווחה. בין היתר הם מאפשרים הן לקשיש והן לבני משפחתו לא רק לקבל שורה של שירותים תומכים אלא גם לדחות ולעיתים אפילו למנוע את הוצאתו של הקשיש מביתו אל מסגרת מוסדית.

 

מהו מרכז יום לקשיש?

 

מרכזי יום לקשישים הם שירותים קהילתיים המספקים פעילויות שונות בדומה למועדוני קשישים; אלא שהמועדון מיועד בדרך כלל לקשישים עצמאיים ומרכז היום מיועד בדרך כלל לקשישים שמתקשים בתפקוד עצמאי. כלומר, במרכז יום הקשישים נהנים גם מטיפול והשגחה צמודים, לרבות סיוע באותן פעילויות יומיומיות שהקשישים מתקשים בביצועם, כל קשיש לפיו צרכיו. קשיש המתקשה באכילה, למשל, יקבל סיוע באכילה, בעוד קשיש אחר יקבל סיוע בביצוע פעולה אחרת כמו רחצה, עשיית צרכים וכדומה.

 

במילים אחרות, מרכז יום לקשיש מספק לבאים בשעריו מסגרת חברתית תוך כדי פעילות מהנה מחד וטיפול אישי צמוד המותאם לצרכיו האינדיבידואליים מאידך. כך מתאפשר לכל קשיש המבקר במרכז היום ליהנות מפעילות שוברת שגרה המתואמת למצבו הרפואי והסיעודי, ובמקביל ניתנת לבני משפחתו או המטפל/ת הסיעודי/ת אפשרות ליהנות מהפוגה קצרה מן הטיפול בו.

 

בין השירותים שניתן לקבל במרכזי יום לקשיש:

 

הסעות מן הבית אל מרכז היום ובחזרה, לרבות סיוע בירידה מן הרכב ובעלייה אליו

ארוחות בוקר ו/או צהריים מזינות ועשירות בפיקוח תזונאי/ת

פעילויות חברתיות ותרבותיות, לרבות הרצאות, חוגים ואירועים חברתיים שונים

טיפול אישי צמוד על פי צרכי הקשיש/ה, לרבות סיוע בפעולות יומיומיות כמו רחצה, אכילה וצרכים

ניתן לקבל בתוספת תשלום גם שירותים נוספים, לרבות סיוע בגילוח, שירותי מניקור ופדיקור, כביסה וכדומה

שירותים מקצועיים שונים כגון אחות, עו"ס, ייעוץ גריאטרי ועוד

אפשרות לשירותי השגחה במרכזי יום המיועדים לתשושי נפש

 

מרכזי היום בדרך כלל פועלים בימים ראשון עד חמישי משעות הבוקר המוקדמות עד שעות הצהריים. חלקם פועלים שישה ימים בשבוע ושעות הפתיחה משתנות, לעיתים עד שעות אחר הצהריים ואף עד שעות הערב. בקישור הזה ניתן לאתר את מרכז היום לקשיש הקרוב למקום המגורים ולקבל פרטים נוספים אודות השירותים הניתנים בו, שעות הפתיחה וכן הלאה.

 

מי מגיע למרכז היום?

 

האוכלוסייה שניתן לפגוש במרכזי היום היא אוכלוסייה מגוונת מאוד, משלל רקעים כלכליים והשכלתיים, עדתיים ותרבותיים – ועם זאת המשימה של כל מרכז יום היא לספק לכל קשיש בצורה פרטנית את הפעילות המתאימה לו בתוך המסגרת החברתית הראויה יחד עם טיפול אישי צמוד.

בין המבקרים במרכזי היום ניתן לפגוש נשים מעל גיל 62 וגברים מעל גיל 67 אשר מתגוררים בתוך הקהילה ומתקשים בתפקוד יומיומי; קשישים המתקשים בניידות; קשישים הסובלים מירידה ביכולותיהם הקוגנטיביות לרבות התמצאות וזיכרון; קשישים סיעודיים ועוד.

 

כיצד מתקבלים למרכז יום לקשיש?

 

הדרך הפשוטה ביותר להתקבל למרכז יום היא לפנות ישירות אל מרכז היום הקרוב למקום מגוריו של הקשיש ולשאול כיצד מתקבלים אליו. לרוב התשובה תהיה שעל מנת להתקבל למרכז יום לקשיש יש לפנות אל מחלקת הרווחה העירונית ולפעול על פי הנחיות המתקבלות מן העובדת הסוציאלית במחלקה. במקרה כזה יהיה צורך להמציא מכתב מרופא המשפחה ובו פירוט מצבו של הקשיש מבחינה רפואית ותפקודית, לרבות הנחיות תרופתיות אם יש כאלה. אם קיימת ירידה בזיכרון יש להמציא גם אבחון של פסיכוגריאטר, וכמובן צילום של תעודת הזהות והספח.

 

מומלץ לוודא מול מרכז היום הרלוונטי ו/או העו"ס במחלקת הרווחה העירונית האם יש צורך בהמצאת מסמכים נוספים. במקרים מסוימים, למשל כאשר הקשיש המבקש להתקבל איננו זכאי לשירותים במסגרת גמלת סיעוד של ביטוח לאומי ואיננו תשוש נפש, יתכן שיהיה צורך לעבור ועדת קבלה של מרכז היום.

 

כדאי לדעת שמרכזי יום רבים מאפשרים לקשישים להתנסות ליום אחד בשירותי המרכז – להשתתף בפעילויות, להכיר את צוות המרכז ואת המשתתפים, לבחון את קשת השירותים הניתנת במקום ואף לבחון בעצמו את הארוחות – וכך לדעת מניסיון אישי האם המרכז על שירותיו מתאימים לצרכיו. לאחר ההתנסות האישית של הקשיש בשירותי מרכז היום, ובהנחה שהוא מעוניין להתקבל אליו ולפקוד אותו באופן קבוע, נהוג לקבוע פגישה משותפת בין הקשיש לצוות המרכז ולבנות יחד תכנית ימי ביקור מותאמת אישית.

 

איך משלמים על שירותי מרכז היום לקשיש?

 

עלויות הביקור במרכזי יום לקשיש משתנות מעת לעת ונתונות תחת הנחיות המוסד לביטוח לאומי. בכל מקרה ניתן לשלם עבור הביקור באופן פרטי, אולם יש אפשרויות חלופיות:

1. קשישים הזכאים לקצבה על פי חוק הסיעוד רשאים להמיר יחידות שירות בימי ביקורים במרכז על פי הפירוט הבא:

  • זכאים ברמות 1,2,3 (שזכאותם נקבעה לפי תנאי הרפורמה החדשה לאחר נובמבר 2018) או זכאים ברמה א' או רמה ב' (לפני נובמבר 2018): ביקור שבועי יחיד במרכז יום לקשיש שווה ערך ל-2 יחידות שירות שבועיות.
  • זכאים ברמת 4,5,6 (או שזכאותם נקבעה לפני נובמבר 2018): ביקור שבועי יחיד במרכז יום לקשיש שווה ערך ל-2.45 יחידות שירות שבועיות.

כך למשל קשיש זכאי ברמה 3 זכאי ל-15 יחידות שירות שבועיות על פי חוק הסיעוד, והוא יכול לבחור לקבל 13 שעות טיפול + ביקור שבועי במרכז היום לקשיש.

חשוב לשים לב שהביקור במרכז יום כרוך בתשלום נוסף בגובה 15 ש"ח לביקור.

כמו כן שירותים נוספים הניתנים במרכז היום, כגון כביסה, מספרה, גילוח, תפירה, מניקור ופדיקור, כרוכים בתשלום בנפרד.

קשיש המבקש לבקר במרכז היום אולם איננו מעוניין לנצל לשם כך שעות טיפול שבועיות מתוך קצבת הסיעוד המגיעה לו, רשאי לשלם למרכז היום באופן פרטי.

 

2. קשישים אשר אינם זכאים לגמלת סיעוד רשאים לפנות למשרד הרווחה בבקשת סיוע, להציג אישורים אודות גובה ההכנסות, וייבדק האם ניתן לסייע להם בכך.

 

איך בוחרים מרכז יום מתאים?

 

מרכז יום לקשיש אמור להציע תכנית איכותית ומגוונת של פעילויות אשר תהווה מענה לצרכים התפקודיים, הרפואיים והחברתיים של הקשיש. על מנת לבחור מרכז יום מתאים יש לבחון האם השירותים המוצעים תואמים את הצרכים של הקשיש ואת מצבו – ובדיוק לשם כך מיועד יום הניסיון במרכז היום, בו יוכל הקשיש להשתתף כמבקר מן המניין ולהתרשם מן המקום, הפעילויות, הצוות וכן הלאה.

חשוב גם לוודא שמרכז היום פועל בסביבה בטוחה, שהצוות מיומן, מוסמך ומנוסה. במידת הצורך ניתן להתייעץ עם חברה המתמחה בשירותי סיעוד.

 

סיכום

 

מרכזי יום לקשישים נמצאים בכל חלקי הארץ ומהווים מענה עבור קשישים במצב סיעודי אשר זקוקים לסיוע צמוד בביצוע פעולות יומיומיות שגרתיות, משתוקקים לחברה ולפעילויות אולם בכל זאת אינם מעוניינים לצאת מביתם אל בית אבות או מוסד אחר. במרכז היום הם יכולים ליהנות מארוחות, פעילויות, חברה, השגחה וטיפול מסור ומקצועי בכל צרכיהם.

 

למידע נוסף בתחום קראו גם על: שירותי אחיות לקשישים סיעודיים

 

 

 

 

 

 

 

 

 

שיתוף

קרא עוד אודות טיפול בקשישים

סיוע למטופלים במצב סיעודי בעת המלחמה

טיפול בקשישים

סיוע למטופלים במצב סיעודי בעת המלחמה

קראו עוד
משרות פתוחות באייסבתא - הצטרפו לצוות שלנו!

טיפול בקשישים

משרות פתוחות באייסבתא - הצטרפו לצוות שלנו!

קראו עוד
המדריך לחסכון בהוצאות טיפול סיעודי של בן משפחה

טיפול בקשישים

המדריך לחסכון בהוצאות טיפול סיעודי של בן משפחה

קראו עוד
⁨מטופלים מבוגרים ומטפלים סיעודיים - התמודדות עם נגיף הקורונה⁩

טיפול בקשישים

⁨מטופלים מבוגרים ומטפלים סיעודיים - התמודדות עם נגיף הקורונה⁩

קראו עוד

קבלו את הניוזלטר של הסבתא

השארו בקשר!