אלרגיה בקרב קשישים | iSavta
אלרגיה בקרב קשישים
banner-img

הרשמת מטפלים בתאגיד ב-800 שח בלבד!

רק דרך iSavta - השירות ניתן בין רעננה בצפון לראשון לציון בדרום וכולל את ירושלים והסביבה

חג החירות חלף עבר לו אך עבור רבים מאיתנו, ובמיוחד עבור קשישים ומבוגרים, רק החלה תקופת השעבוד לאלרגיות האביב המציקות. מהי, למעשה, אלרגיה או תגובה אלרגית וכיצד אפשר גם למנוע אותה, גם להקל את הסימפטומים שלה וגם לטפל בה במידה והיא פורצת לחיינו ומפריעה לאיכותם?

 

מהי תגובה אלרגית

תגובה אלרגית היא תגובת יתר של מרכיבים מסוימים במערכת החיסון לאור חשיפה לחומר אלרגני. את החלקיקים המעוררים תגובה אלרגית נהוג לכנות בשם "אלרגנים". האלרגיה אינה מוגבלת לגיל ביולוגי כלשהו והיא יכולה להופיע בכל גיל ובכל מקום, כמובן שאופי התגובה האלרגית יכול להשתנות ולעיתים האלרגיה יכולה גם להיעלם. אלרגיה לגורם מסוים יכולה גם להתפתח.

 

כמיליון וחצי ישראלים סובלים מאלרגיה או רגישות כלשהי ורובם גילו או נחשפו אליה בגיל צעיר ואפילו מילדות אך בקרב קשישים התפרצויות אלרגניות הופכות לנפוצות יותר בשל חולשת המערכת החיסונית ובשל שימוש מוגבר בתרופות ובכימיקאלים שונים. ככל שתוחלת השנים עולה, כך מתגבר גם השימוש בתרופות שונות לבעיות שונות ולכן קשישים הם מועדים יותר להתפרצויות של תגובות אלרגניות מאנשים צעירים.

 

תגובה אלרגנית יכולה להגיע כתוצאה משאיפת חלקיקי אלרגן הנמצאים באבקני פרחים וצמחים הפורחים בעונת האביב, שהיא העונה שבה פורצות מרבית האלרגיות באוכלוסייה, מנשימת קרדית האבק, שהוא יצור מיקרוסקופי החי באבק שסובב אותנו בכל מקום. היא יכולה להגיע כתוצאה מאכילת מוצרים או פריטים שהגוף אלרגי אליהם כמו חלב, קטניות, תבלינים למיניהם כמו שומשום ועוד וממגע בפרוות חתול או כלב, ממתכות ומעוד הרבה מאוד פריטים, מוצרים וחיות שנמצאים בקרבתנו ובסביבת המחיה שלנו.

 

תגובה אלרגנית יכולה לבוא לידי ביטוי בכמה אופנים כאשר אופי התגובה תלוי במקום החדירה של האלרגן. חדירה דרך דרכי הנשימה עלולה לגרום לעיטוש, שיעול, אף נוזל, עיניים דומעות או אדומות וקוצר נשימה. מגע של אלרגן עם העור יכול לגרום להופעה של פריחה, גרד או אדמומיות. אלרגן שחדר דרך מערכת העיכול יכול לגרום לפריחה ולהפרעות במערכת העיכול כמו שלשולים, גזים, הקאות וכאבי בטן. אלרגיה חמורה יכולה להביא לחסימה מוחלטת של דרכי הנשימה, להפסקת נשימה ואף למוות.

 

אלרגיה לתרופות

באלרגיה שנגרמת על ידי תרופות, שהיא הנפוצה ביותר בקרב האוכלוסייה המבוגרת, חשוב לשים לב האם חל שינוי כלשהו במתן או מינון התרופות לפני שהופיעה האלרגיה. אם אכן מתברר שהאלרגיה היא כתוצאה מתרופה מסוימת, יש לדרוש בהקדם קבלת אלטרנטיבה לתרופה מהרופא. בנוסף, אחת הדרכים הכי יעילות להימנע מתסמונות וסימפטומים אלרגניים היא פשוט להימנע מלצרוך, להימצא או לגעת ליד הגורמים להם ולדאוג, בעיקר בעונת המעבר מלאת הרוחות והאבק, לנקות תדיר את הבית ואת המרחב של הקשיש. סטריליזציה והיגיינה הן מילות מפתח במלחמה כנגד האלרגיה.

 

* מאמר זה אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי.

שיתוף

קרא עוד אודות טיפול בקשישים

סיוע למטופלים במצב סיעודי בעת המלחמה

טיפול בקשישים

סיוע למטופלים במצב סיעודי בעת המלחמה

קראו עוד
משרות פתוחות באייסבתא - הצטרפו לצוות שלנו!

טיפול בקשישים

משרות פתוחות באייסבתא - הצטרפו לצוות שלנו!

קראו עוד
המדריך לחסכון בהוצאות טיפול סיעודי של בן משפחה

טיפול בקשישים

המדריך לחסכון בהוצאות טיפול סיעודי של בן משפחה

קראו עוד
⁨מטופלים מבוגרים ומטפלים סיעודיים - התמודדות עם נגיף הקורונה⁩

טיפול בקשישים

⁨מטופלים מבוגרים ומטפלים סיעודיים - התמודדות עם נגיף הקורונה⁩

קראו עוד

קבלו את הניוזלטר של הסבתא

השארו בקשר!