9 טעויות בהעסקת מטפלים זרים שיעלו לכם הרבה מאד כסף | iSavta
9 טעויות בהעסקת מטפלים זרים שיעלו לכם הרבה מאד כסף
banner-img

הרשמת מטפלים בתאגיד ב-800 שח בלבד!

רק דרך iSavta - השירות ניתן בין רעננה בצפון לראשון לציון בדרום וכולל את ירושלים והסביבה

כמעט 100% ממעסיקי המטפלים הזרים לסיעוד מבצעים טעויות משמעותיות ביותר בעת העסקת המטפלים, טעויות אשר עלולות לעלות ביוקר רב בסיום ההעסקה. טעויות אלו נובעות משני גורמים עיקריים:

 

  • אי ידיעת חוקי העסקת המטפלים הזרים
  • העסקה משולבת עם חברת סיעוד שגורמת לבלבול רב

 

הטעויות מסודרות לפי סדר יורד, כלומר הטעויות הקשות יותר מופיעות תחילה. במידה ואתם מבצעים כעת אחת או יותר מהטעויות הרשומות כאן, מוזמנים ליצור עימנו קשר בהקדם, עם הפרטים המופיעים בסוף מאמר זה. במאמר זה אנו מתייחסים לזכויות הסוציאליות להן זכאים המטפלים. הזכויות הללו כוללות:

  • פנסיה / גמל
  • פיצויי פיטורין
  • ימי חופשה
  • ימי חג
  • ימי מחלה
  • דמי הבראה

 

1. אי צבירת כספים עבור פנסיה ופיצויים

 

אם אתם מעסיקים מטפלים באופן משותף עם חברת סיעוד, ברוב המקרים גם אתם נחשבים למעסיקים באחוז משרה כלשהו. בשל כך, גם אתם תצטרכו לשלם את החלק היחסי שלכם עבור הפנסיה והפיצויים המגיעים למטפלים בסיום ההעסקה. מכיוון שבמקרים רבים העסקת מטפלים זרים נמשכת למשך שנים רבות הסכומים האלה עלולים להצטבר לעשרות אלפי ש״ח, אותם יש להעביר למטפלים באופן מיידי בסיום ההעסקה. 

 

2. תשלום כל הזכויות הסוציאליות על בסיס חודשי

 

כאשר אנו מסייעים למעסיקי מטפלים זרים לעבור לגמלת סיעוד בכסף, אנו נתקלים במספר לא מבוטל של מעסיקים אשר מכירים בצורה טובה את הגדרות החוק, אך משום מה בוחרים לשלם למטפלים את כל הזכויות הסוציאליות על בסיס חודשי. ברוב המקרים זה נובע מכוונה טובה ומרצון כן לשלם למטפלים סכומים גבוהים יותר כל חודש, לפי בקשת המטפלים. זוהי טעות חמורה ביותר, בשל כמה סיבות:

  • זה בניגוד לחוק
  • אתם עלולים לשלם סכומים מיותרים
  • אתם עלולים לשלם כפל תשלומים, למרות שהחתמתם את המטפלים על קבלת הסכומים ולמרות שיש בידיכם הוכחות שהתשלומים האלה הועברו למטפלים!

 

3. תשלום שכר גלובלי

 

במקרה כזה מעסיקים מסכמים עם המטפלים על סכום חודשי קבוע הכולל את ״כל השכר ואת כל הזכויות הסוציאליות, כולל גמול עבור עבודה בשבתות״. זוהי תופעה די דומה לתופעה המפורטת בסעיף הקודם, רק ללא החלוקה המדויקת עבור הסעיפים ובשל כך עלולה להיות אף יותר מסוכנת. בשל העובדה שעובר סכום כללי ללא פירוט וללא הבנה של הסעיפים הסוציאליים השונים, רוב הסיכויים שהסכומים אינם מדויקים. בדיקה פשוטה של הסכומים ע״י ארגוני הזכויות המסייעים למטפלים עשויה לחשוף אי דיוקים רבים ובשל כך תדרשו לשלם סכומי כסף משמעותיים בסיום ההעסקה, ללא הכנה מראש.

 

4. העסקת מטפלים ללא חוזה העסקה חתום

 

לפי החוק, יש לחתום על חוזה העסקה מול המטפלים זרים בתחילת ההעסקה. באחריות התאגיד לוודא קיום חוזה שכזה. במידה ואין לכם חוזה העסקה חתום, ייתכן מצב בסיום ההעסקה בו המטפלים יטענו שהיה סיכום בע״פ ביניכם, והסיכום היה על תשלומים גבוהים יותר או על סעיפים של קוימו ולא הועבר עבורם תשלום (למשל החזר הוצאות מזון ע״ב שבועי). חשוב לציין שבמקרים רבים בית הדין לעבודה נוטה לטובת העובדים, כך שכדאי מאד להמנע ממצב שכזה.

 

5. תשלום עבור ימי חופשה בסיום שנת ההעסקה

 

זו הטעות הנפוצה מכל ככל הנראה, בשל הנחיות שגויות שכנראה קיבלתם מגורמים מקצועיים כלשהם. כמעט כל המעסיקים איתם היינו בקשר בשנים האחרונות בנוגע לגמלת סיעוד בכסף (מדובר באלפי מעסיקים, בכל רחבי הארץ) נוהגים לשלם עבור דמי ההבראה, ימי החופשה וימי החג בסיום שנת ההעסקה. בעוד שאכן יש לשלם עבור דמי הההבראה בסיום שנת ההעסקה, התשלום עבור ימי החופשה מהווה טעות קשה שעלולה לעלות לכם ביוקר (לגבי התשלום עבור ימי החג - ראו את טעות מס׳ 9). מטרת החוק בנוגע לימי החופשה היא לאפשר לעובדים לקחת חופשה מעבודתם, ולא לקבל תשלום עבור ימי אלה, הנושא חשוב בעיקר בשל רווחתם ובריאותם של העובדים. כבר היו תקדימים לפיהם מעסיקים שפדו את ימי החופשה בכסף בסיום שנת ההעסקה, נדרשו לשלם סכומים אלה שנית, למרות שהוכיחו את התשלום ולמרות שהבקשה לתשלום הגיעה מהמטפלים.

 

6. תשלום שכר חודשי ו / או זכויות סוציאליות ללא תיעוד

 

באופן כללי, חשוב לתעד את כל התשלומים למטפלים כדי שאם יום אחד תצטרכו להוכיח ששילמתם סכום כלשהו, תוכלו לעשות באופן וודאי ובמהירות. לפיכך ההמלצה שלנו הינה לתעד כל תשלום שמועבר למטפלים. רצוי שהתיעוד יתבצע ע״י תשלום בהעברה בנקאית או בהמחאה, כך שלא יהיה ניתן להכחיש בשום אופן את קבלת התשלום. לשם השוואה, כמעט בלתי אפשרי להוכיח תשלום במזומן. בנוסף, רצוי מאד להחתים את המטפלים על אישור קבלת התשלום. חשוב לציין שאם לא תוכלו להוכיח שאכן שילמתם שכר חודשי או זכויות סוציאליות למטפלים, תדרשו לשלם סכומים אלו שנית בסיום ההעסקה.

 

7. תשלום סכום שגוי עבור עבודה בשבתות / בחגים

 

גם זו טעות נפוצה מאד, וגם כאן בשל חוסר הבנה ובשל תדרוך שגוי מהגורמים המקצועיים. חשוב להבין שהתשלום עבור העבודה בימי המנוחה נגזר מהשכר החודשי (כולל המקדמות / דמי הכיס, בין אם הם משולמים במזומן או בהעברה בנקאית). הסכום המוכר של 362 שח עבור עבודה ביום המנוחה (380.23 שח ליתר דיוק) נגזר משכר המינימום. אם אתם משלמים יותר מ 5571.75 שח לחודש (כאמור כולל מקדמות), הסכום לתשלום עבור עבודה ביום המנוחה אמור להיות גבוה יותר. כך גם התשלום עבור ימי החג. בנוסף, שאר הזכויות הסוציאליות נגזרות אף הן מהשכר החודשי, כך שיש לשים לב גם להפרשות עבור הפנסיה, הפיצויים, ימי החופשה והמחלה (תשלום דמי ההבראה קבוע ואינו נגזר משכר הבסיס). 

 

8. סיכום גמר חשבון בסיום ההעסקה ללא בדיקה מקצועית

 

ככל שמשך ההעסקה ממושך יותר, כך גדולים יותר התשלומים הנדרשים בסיום ההעסקה. כל טעות קטנה בחישוב עלולה להיות מוכפלת בסכומים גדולים וליצור טעויות משמעותיות, לטובת המטפל או המעסיק. רוב הגורמים המקצועיים אשר מחשבים את גמר החשבון אינם מכירים בצורה מספיק מדויקת את כללי ההעסקה ולפעמים גורמים לטעויות משמעותיות בגמר החשבון. החישובים הופכים לאף יותר מורכבים אם מעסיקים את המטפלים בשיתוף עם חברת סיעוד, כך שנוסף רובד נוסף של מורכבות. מומלץ מאד ליצור קשר עם גורם ניטרלי שאינו מעורב בהעסקה ואינו עשוי להרוויח מתשלום יתר של המשפחה על מנת ליצור את גמר החשבון באופן מדויק. 

 

9. תשלום עבור ימי חג בסיום שנת ההעסקה

 

באופן עקרוני, המטפלים אמורים לבחור את 9 ימי החג שלהם לפי שם החג, בתחילת ההעסקה. חגים אלה אמורים ללוות אותם לכל אורך ההעסקה, ללא שינויים כלשהם. לפי החוק יש לשלם עבור ימי החג באותו חודש בו התבצעה עבודה באותו יום חג. כאן הטעות מורכבת משני חלקים:

  • ההסתברות היא שחלק מימי החג כל שנה יפלו על יום המנוחה השבועי. במקרה כזה אין כפל תשלומים, ואין צורך לשלם פעמיים אם המטפלים עבדו באותו יום, וכמובן שאין צורך לשלם אם הם יצאו לחופשת חג. כך שבמקרים אלה אתם עלולים לשלם ללא הצדקה אם תשלמו באופן גורף עבור 9 ימי חג בסיום שנת ההעסקה
  • מצד שני, תשלום עבור יום שחל בתחילת שנת ההעסקה רק בסיום שנת ההעסקה עלול להחשב כהלנת שכר

 

חשוב לציין שהמערכת שפיתחנו באייסבתא להעסקת מטפלים זרים באופן ישיר מצליבה באופן אוטומטי בין ימי החג ליום המנוחה השבועי, ומונעת את התשלומים המיותרים.

 

סיכום

 

הבאנו בפניכם את הטעויות הנפוצות בהעסקת מטפלים זרים, טעויות הנובעות מחוסר ידע וחוסר הבנה. נדגיש שמעבר לקבלה של גמלת הסיעוד בכסף עשויה לפתור את כל הבעיות הנ״ל, לצד חסכון כספי משמעותי מאד, מכיוון שכך תבינו באופן מלא ומדויק את חובותיכם בתור מעסיקי עובדים זרים. המעבר לגמלת סיעוד בכסף מהיר מאד, והמערכת שלנו תסייע לכם לנהל את כל  היבטי ההעסקה ולהבין בצורה פשוטה ויעילה כמה תצטרכו לחסוך כל חודש עבור תשלום הזכויות הסוציאליות של המטפלים.

 

למידע נוסף על העסקה ישירה של מטפלים זרים וקבלת גמלת הסיעוד בכסף, הקליקו כאן.

 

אם מצאתם את עצמכם מבצעים פעולה אחת או יותר מהרשימה הנ״ל, מוזמנים לפנות אלינו באופן מיידי לקבלת ייעוץ. אנא שילחו לנו מייל עם פרטי ההעסקה שלכם (מועד תחילת ההעסקה, השכר החודשי של המטפלת ותיאור הבעיות כפי שהופיעו במאמר זה) וצוות היועצים שלנו יצור עמכם קשר.

Support@iSavta.co.il 

שיתוף

קרא עוד אודות עובדים זרים לסיעוד מידע כללי

העסקת עובד זר בסיעוד

עובדים זרים לסיעוד מידע כללי

העסקת עובד זר בסיעוד

קראו עוד
מטפלים זרים לסיעוד - חגים לאומיים לשנת 2021

עובדים זרים לסיעוד מידע כללי

מטפלים זרים לסיעוד - חגים לאומיים לשנת 2021

קראו עוד
היתרונות להעסקת מטפלת סיעודית בצורה ישירה

עובדים זרים לסיעוד מידע כללי

היתרונות להעסקת מטפלת סיעודית בצורה ישירה

קראו עוד
חברות הביטוח דוחות כמעט 50% מהתביעות למימוש ביטוח סיעוד. אבל אפשר לנצח אותם

עובדים זרים לסיעוד מידע כללי

חברות הביטוח דוחות כמעט 50% מהתביעות למימוש ביטוח סיעוד. אבל אפשר לנצח אותם

קראו עוד

קבלו את הניוזלטר של הסבתא

השארו בקשר!