גמלת סיעוד בכסף מביטוח לאומי - גמלה בכסף לקשישים סיעודיים | iSavta
גמלת סיעוד בכסף - גמלה כספית לקשישים סיעודיים
banner-img

ביטוח רפואי למטפלים זרים במחירים הנמוכים בארץ

שיתוף פעולה ייחודי המאפשר לכם לקבל את השירות המהיר והאיכותי ביותר, המחירים הנמוכים ביותר, בכל רחבי הארץ

במרץ 2018 אושרה בכנסת ישראל רפורמה מקיפה בתחום הסיעוד אשר משנה בצורה מהותית הן את רמות הזכאות לגמלת סיעוד והן את אפשרויות המימוש שלה – כאשר מעבר לשינוי בהיקף שעות הטיפול לכל רמה הרי שם כניסתה לתוקף של הרפורמה בחודש נובמבר 2018  תינתן האפשרות להמיר גמלה בעין (טיפול סיעודי) בגמלה כספית אשר תועבר ישירות אל חשבון הבנק של הקשיש הסיעודי.

חוק הסיעוד בטרם אישור הרפורמה

עד להחלת הרפורמה נקבעו 3 דרגות סיעוד:

 

  • רמה 1 – מי שתלוי במידה רבה בעזרת הזולת ברוב פעולות היום יום
  • רמה 2 – מי שתלוי במידה רבה מאוד בעזרת הזולת ברוב פעולות היום יום ברוב שעות היממה
  • רמה 3 – מי שתלוי לחלוטין בעזרת הזולת בכל פעולות היום יום בכל שעות היממה וכן מי שזקוק להשגחה מתמדת

היקפה של גמלת הסיעוד נקבע בהתאם לרמה אשר נקבעה לקשיש: זכאים ברמה 1 זכו ל-9.75 שעות טיפול שבועיות, זכאים ברמה 2 זכו ל-16 שעות טיפול שבועיות ואילו זכאים ברמה 3 זכו ל-18 שעות טיפול שבועיות. לזכאים קיימת אפשרות להמיר את שעות הטיפול ביחידות שירות הכוללות בין היתר את האפשרות לבקר במרכזי יום לקשיש, שירותי כביסה ועוד...

 

השינויים לאחר אישור הרפורמה

 

רפורמת הסיעוד כוללת שינויים מרחיקי לכת הן בחלוקת רמות הזכאות, הן בהיקפי שעות הטיפול והן אפשרויות המימוש על ידי הזכאים או באי כוחם:

  • חלוקה לשישה רמות זכאות במקום 3 הרמות אשר היו נהוגות עד כה.
  • הגדלת היקף גמלת סיעוד בכסף לרמות הסיעוד הגבוהות (לצד הפחתה בהיקף לרמות הסיעוד הנמוכות).
  • אפשרות לקבלת גמלה כספית ישירות לחשבון הבנק במקום שעות טיפול ביתי או יחידות שירות.

כאמור לעיל רמות הזכאות הורחבו לשישה במספר, כאשר הזכאים לדרגה הנמוכה ביותר (רמה 1) יוכלו לבחור בין 5.5 שעות טיפול ביתי (במקום 9.75 שעות טיפול טרם הרפורמה) או 9 יחידות שירות או גמלה כספית בסך 1400 ₪. לעומת הירידה בהיקף גמלת הסיעוד לרמות הנמוכות ישנה עלייה משמעותית וחשובה בהיקף הגמלה לזכאים ברמות הסיעוד הגבוהות - כך למשל זכאי הרמה הגבוהה ביותר (רמה 6) יזכו ל-28 שעות טיפול של מטפל ישראלי ( או 24 שעות טיפול של מטפל זר) אשר יורחבו עד להיקף של 30 שעות (26 שעות למטפל זר) בשנת 2021. לזכאי רמה 6 תינתן האפשרות להמיר את שעות הטיפול בגמלה כספית בגובה של עד 5,200 ₪ הגבוה בצורה ניכרת מגובה הגמלה הנהוגה כיום.

 

גמלת סיעוד כספית - אליה וקוץ בה?

על פניו נראית האפשרות לקבלת גמלה כספית לחשבון הבנק כיוזמה מבורכת אשר מאפשרת לקשיש הסיעודי להשתמש בגמלה לרכישת שירותי טיפול המתאימים ביותר עבורו. בפועל מכיוון שרבים מן הקשישים הסיעודיים נמצאים במצב כלכלי שאינו מזהיר פנים, עלולה גמלת הסיעוד לשמש כמלכודת דבש עבורם – הם עלולים לנצל את הכסף לרכישת מזון, תרופות או צרכים אחרים במקום למטרה לשמה הוא נועד – טיפול וסיוע. ללא קבלת הטיפול המתאים עולה חשש אמיתי כי בשל חוסר הטיפול יתדרדר מצבו של הקשיש. מעבר לכך עולה גם שאלת הנטל על בני המשפחה אשר יגבר עשרות מונים במקרים בהם יבחר הקשיש לקבל גמלה כספית במקום שעות טיפול. למידע קראו גם על: גמלת סיעוד בכסף לבן משפחה

 

גמלת סיעוד בכסף לקשישים סיעודיים - סיכום והמלצות

 

לצד היותה בשורה חשובה של ממש, אשר משפרת בצורה ניכרת את הסיוע לקשישים סיעודיים בדרגות זכאות גבוהות, הרפורמה גם מעמידה בפני המטופלים ובני משפחותיהם דילמות לא פשוטות בשאלה כיצד לממש את הזכאות – האם בשעות טיפול ביתי או שמא בגמלה כספית?

היתרונות לגמלה בכסף ברורים – הם מאפשרים לקשיש רכישת שירותים המותאמים באופן אישי לצרכיו באופן ישיר וללא מתווכים. אך חשוב לזכור כי חשוב לוודא כי המטופל מנצל את הגמלה למטרה שלשמה היא נועדה. בנוסף חשוב לזכור כי ברכישת שעות טיפול באופן פרטי הקשיש הופך למעסיק לכל דבר – הוא חייב לדאוג להפרשות לפנסיה  ולכל התנאים הסוציאליים הקבועים בחוק. מה גם שבימים של היעדרות של המטפלת הסיעודית יהיה על בני המשפחה לדאוג למציאת מחליף או לשאת בנטל הטיפול.

ההמלצה שלנו היא להכין רשימה מסודרת עם צרכיו של המטופל ולהשוות בין אפשרויות המימוש העומדות בפניו. כדאי לציין כי במקרים של מטופלים הגרים בגפם גם הגורם האנושי צריך להילקח בחשבון כיוון ששכירת שירותי מטפלת סיעודית מכניסה לחייו של הקשיש אדם אשר ישהה עמו שעות ארוכות מדי שבוע ויפיג את תחושת הבדידות – תחושה אשר אף לה השלכות מרחיקות לכת על מצבו הן הבריאותי והן הנפשי של הקשיש.

והכי חשוב – רק בריאות!

 

למידע נוסף ראו גם: כיצד לקבל גמלת סיעוד בכסף ישירות לחשבון הבנק

שיתוף

קרא עוד אודות העסקה ישירה

חוסר ודאות וחוסר שקיפות בעולם הסיעוד

העסקה ישירה

חוסר ודאות וחוסר שקיפות בעולם הסיעוד

קראו עוד
הסיפור של עדי - מהתלבטות לחיסכון מיידי של 7,200 שח בשנה

העסקה ישירה

הסיפור של עדי - מהתלבטות לחיסכון מיידי של 7,200 שח בשנה

קראו עוד
השילוב של עזיבת מטפלים וחופשת הכריסמס מחייב מעבר לגמלת סיעוד בכסף

העסקה ישירה

השילוב של עזיבת מטפלים וחופשת הכריסמס מחייב מעבר לגמלת סיעוד בכסף

קראו עוד
איך תתמודדו עם 13 הבעיות הקשות בתחום הסיעוד שצפו בדיון הוועדה המיוחדת לעובדים זרים? יש פתרון

העסקה ישירה

איך תתמודדו עם 13 הבעיות הקשות בתחום הסיעוד שצפו בדיון הוועדה המיוחדת לעובדים זרים? יש פתרון

קראו עוד

קבלו את הניוזלטר של הסבתא

השארו בקשר!